Ännu en månad utan att kunna boka på www.sj.se

SOA-fel som omöjliggör bokning

Nu har det gått ytterligare en månad utan att det går att boka resor på www.sj.se pga av SOA-fel.

I och för sig går det att få igenom en bokning efter två eller fler försök men aldrig första gången.

Samma problem med SOA-fel uppstår om man bokar via SJs mobilapp för Android.

Felet gäller nog bara mig och kanske andra som reser mycket och jag vet att SJ jobbar på att lösa problemet – men hittills har man tyvärr misslyckats.

Den 15 mars gjorde man en större uppgradering av bokningssystemet och så hoppades man att man hade löst problemet men tyvärr är det fortfarande lika illa som tidigare.

Fakta är att det i praktiken varit nästintill omöjligt att boka resor via internet under hela den tid jag haft årskortet som köptes i slutet av november.

Visserligen får jag resa obokat men det blir problem med reserverad sittplats, trerättersmenyer och reklamationer.

Och enligt EU-reglerna skall det vara möjligt att boka via internet så det är nog snart läge att reklamera hela årskortet.

För ett årskort som man inte kan boka reser med är väldigt begränsat.

Annonser

8 svar to “Ännu en månad utan att kunna boka på www.sj.se”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Så här fungerar det att köpa nytt årskort:

    Försöker att köpa på sj.se men det fungerar inte. Ringer till kundtjänst som lovar att ringa tillbaka.
    Jodå en trevlig ung man ringde och vi kunde genomföra köpet av årskortet.
    Sen var det ju bara det att han inte kunde skicka det tillfälliga kortet som e-post, men det skulle gå utmärkt att hämta ut det på Pressbyrån eller Seven-eleven, eller i en SJ-biljettautomat.

    Så jag tog bilen till Ystad, där finns en Pressbyrå. Bara 40 minuters körning. Men icke, det gick inte att hämta den sortens biljett där.

    Körde vidare till Lund, 45 minuters körning igen, där SJ-kundservice bommat igen för ett tag sen. Men det finns ju SJ-automater där. Samma resultat där, den sortens biljett kunde inte lämnas ut i en automat.

    Försökte med Pressbyrån i Lund, samma negativa besked.
    Bilen vidare till Malmö och centralstationen. Efter lång väntan (ingen prio i kön med ett utgånget kort) kunde jag få mitt tillfälliga årskort, som jag behöver nu för att kunna åka på Skånetrafiken fvb SJ. Tur att jag hann fram innan dom stängde.

    (Tänk inte ens tanken att åka med Skånetrafiken utan alla papper i ordning, då blir man stående i kylan i Svedala med ett inbetalningskort på 1000 kr)

    Så detta bör sj fixa till nästa år då det (kanske) är dags igen:

    Se till att det går att förnya kortet på sj.se
    Se till att tillfälligt kort kan skrivas ut som en e-biljett
    Se till att tillfälligt kort kan skrivas ut hos Pressbyrån m.fl samarbetspartners
    Se till att tillfälligt kort kan hämtas ut i SJ automat
    Se till att sj personal blir informerade om vad som gäller och vad som fungerar.

    Nu fick jag en utflykt som tog halva lördagen och 25 mils körning…
    PS Kortet kostar 89 100 kr

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina intressanta kommentarer.

      Men visst går det att handla nytt årskort på SJs hemsida?

      Det finns i alla fall en flik för det även om jag inte har använt mig av den möjligheten.

  2. Karl-Gunnar Says:

    Tyvärr så fungerar inte den fliken, jag försökte verkligen och sedan medgav kundtjänst att den nog inte fungerar.

  3. gjagklsajgoiwe Says:

    Hur gör man för att begära ersättning från restidsgarantin om man tvingas åka obokat?

    Hur är det att åka från Narvik till Köpenhamn utan möjlighet att lösa en platsbiljett?

    Vad är det för EU-regel som säger att man ska kunna boka biljetter över Internet?

    Är det en idé att gå till SJ:s resebutiker för att reservera plats? Om resebutikernas personal tillräckligt ofta ser felmeddelandet, kanske det får SJ att snabba på med felsökningen.

    • arskortguldsj Says:

      ”Hur gör man för att begära ersättning från restidsgarantin om man tvingas åka obokat?”

      Man ansöker om restidsgaranti på vanligt sätt men utelämnar biljettnumret då man ju inte har någon biljett.

      ”Hur är det att åka från Narvik till Köpenhamn utan möjlighet att lösa en platsbiljett?”

      Man behöver inte boka plats om man har årskort men på en sådan lång sträcka är det naturligtvis rekommendabelt.

      ”Vad är det för EU-regel som säger att man ska kunna boka biljetter över Internet?”

      2. Utan att tillämpningen av punkt 4 påverkas ska järnvägsfö-
      retagen distribuera biljetter till resenärerna via åtminstone ett av
      följande försäljningsställen:
      a) Biljettkontor eller biljettautomater.
      b) Telefon, Internet eller via annan allmänt tillgänglig
      informationsteknik.

      ”Är det en idé att gå till SJ:s resebutiker för att reservera plats? Om resebutikernas personal tillräckligt ofta ser felmeddelandet, kanske det får SJ att snabba på med felsökningen.”

      Är osäker om dom ser samma felmeddelande då dom använder sig av ett annat bokningsssystem med annan struktur.

  4. jocke Says:

    Känns inte bra att det är så mycket krångel med SJs bokningssystem. Man undrar ju hur det ser ut med säkerheten. Det hanteras ju en del känslig information där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: