Nu har alla kartor – Så nu ligger hela världen öppen

Nu har alla kartor - Så nu ligger hela världen öppen

Häromdagen när jag var inne på Stockholm C var det lång kö till den populära turistinformationen.

Här är det fyra inresta grabbar som med var sin karta är beredda att utforska världen – i alla fall den som finns i Stockholm.

Det verkar helt klart som att det centralt placerade turistinformationen är väldigt uppskattad av Stockholms turister som kommer hela året och inte bara på sommaren.

8 svar to “Nu har alla kartor – Så nu ligger hela världen öppen”

  1. Hans A Says:

    Alltid upplevt turistbyråverksamheten som väldigt dålig i Sthlm. Verkar ha varit utlagd på externa aktörer och det har känts som att det material som finns är sånt som olika företag betalat för att få in.

    Har aldrig känt igen mitt Sthlm riktigt när jag tittat in där. Jämför med Helsingfors ( nu var det ett tag jag var in där) tex. Man kommer ut med med högintressant material som tex en karta med promenadförslag där byggnader och sevärdheter är beskrivna.

    Fast sånt är ju utgivet av Helsingfors stad utan vinningssyfte… får val ta mig en ny titt i Sthlm och se vilket material som nu finns och vad man rekommenderar.

    • arskortguldsj Says:

      Du har helt rätt att turistinformationen är en ren kommersiell verksamhet som bygger på provisioner från försäljning, broschyrplatser och utdelade broschyrer.

      Så när du snällt frågar om en gratisbroschyr så tjänar turistinformationen för varje broschyr du ber om – och inte tvärtom som många kanske tror.

      Så är affärsmodellen och förmodligen fungerar den så på dom flesta ställen i världen.

      Men testa det gärna och återkom och berätta vilka intryck du fick så kanske jag kan följa upp dom men företaget.

      • Hans A Says:

        Har rest ganska mycket men tycker att Sthlm alltid legat i botten.Inte riktigt den bild av Sthlm jag skulle visa upp och saknar mkt. Visst är det Strömma kanalbolaget, Kaknästorn och Skansen men också många luckor. Omotiverad reklam från Flen och Värmland typ som ligger och skräpar ner.. Uppenbarligen köpt.

        Fast turistbyråerna är väl på avvecjkling de med. Finns fina appar och olika sidor att ladda ner. Plus mängder av mer opartiska guideböcker

      • arskortguldsj Says:

        Kanske jag skall passa på och intervjua några turister och höra vad dom tycker.

      • Martin Says:

        Det finns ju en turistinformation på Vasagatan som ägs av Stockholms stad via Stockholm Visitors Board. Inte för att jag vet hur den är, men om man nu bara vill ha ”rätt” huvudman, i bemärkelsen att det inte är ett privat företag, så är det väl dit man ska gå.

      • arskortguldsj Says:

        Trodde att Turistinformationen på Vasagatan var stängd men det är den tydligen inte.

        Skall kolla in vid tillfälle och se hur det ser ut och vad man kan erbjuda.

      • Martin Says:

        Det är den nog också, för jag ser nu att den för någon vecka sedan flyttade till Kulturhuset. Här gäller det tydligen att hänga med i svängarna…

      • arskortguldsj Says:

        Skall i alla fall passa på att titta in när jag är i omgivningen.

        Tack för tipset! 🙂

Kommentera

