Reseberättelse – Resa med tåg 100

Avresan gjordes som vanligt med SJ 2000

Idag var jag i Köping för att köpa en begagnad videokamera Canon Legria G10 men istället för att ta SJ Regional från Stockholm direkt till köpingarnas Köping valde jag att åka södra vägen både fram och tillbaka.

Det innebar Stockholm – Katrineholm – Hallsberg – Köping dvs två tågbyten och sedan 20 minuter tillbaka samma väg men med bara ett byte i Hallsberg från SJ Regional till IC tåg 100.

Bytet var inte officiellt men 7 minuter skulle räcka för tågbyte på samma perrong i Hallsberg så det var läge lugnt.

Berättade om bytet för den trevliga ombordaren och då vi var tidiga in till Hallsberg verkade allt lugnt men som vanligt när jag gör sådana här byten fastnade vi vid infarten till Hallsberg pga spårbrist.

Väntade lite otåligt men fick som tröst ett personligt utrop till "Mannen som skall med tåg 100 mot Stockholm . . . " och då kändes allt så mycket bättre.

Bytet gick klockrent och väl ombord var jag ensam i 1 klassavdelningen på ett annat hyfsat besatt tåg 100.

– Men varför så tomt i 1 klass ( inte så att jag klagade – tvärton )?

Förklaringen kan dels vara att det är måndag i påskveckan men troligen beror det på att det gick ett SJ Snabbtåg ( SJ 3000 ) 5 minuter tidigare som förmodligen hade sugit upp 1 klassresenärerna som inte ville åka loktåg utan trerätters.

Men istället fick jag sitta och bara njuta för den mer generösa vagnprofilen i en 1 klass vagn ger en speciell känsla som man inte får i Reginavarianten SJ 3000.

Tåg 100 går direkt från Hallsberg till Södertälje Syd och fort går det utan stopp. För antingen hade lokföraren tur med sitt tågläge eller så hade vi prioritet.

Men ett loktåg i 160 går trots allt bra även på Grödingebanan och vi bromsade in först på väg in till Södertälje Syd och sedan var det full fart igen för att bromsa andra gången vid Stockholm Södra efter en väldigt angenäm resa.

Kändes dessutom märkligt att glida förbi Katrineholm där annars alla tåg från Göteborg brukar stanna. Enda undantaget som jag känner till är nattåg 91/92 men det har ju låg prioritet på den sträckan och stannar understundom för tågmöten bla i Katrineholm och andra ställen – men tåg 100 drog på hela vägen utan att ens tveka.

Med andra ord en väldigt trevlig resa med SJ IC-tåg som jag annars främst brukar njuta av på Dalabanan där man numera plockat bort dom flesta SJ 3000 ( som jag var med och invigde på sträckan ). Men där går det inte så fort även om 1 klassvagnarna är snäppet bättre eller i alla fall elegantare än dom renoverade i tåg 100.

Men tåg 100 var en trevlig bekantskap – och jag tror aldrig jag åkt så bekvämt någonsin mellan Hallsberg och Stockholm ( undantaget när jag somnat på nattåg 91/92 på sträckan ).

Annonser

6 svar to “Reseberättelse – Resa med tåg 100”

  1. Bengt Says:

    På tåg 100 gäller tyvärr INTE Västtrafiks ”Regionen-Runt”-kort.. 😦

  2. Jakob La Says:

    Och jag som trodde att de kära gamla RAK-tågen var försvunna? Men så åker jag inte så ofta Gbg-Sthlm längre så jag saknar nog koll helt enkelt… Är RAK-tågen fortfarande de där tågen som går lite långsammare men är mycket roligare?

    • arskortguldsj Says:

      Jag är inte expert på begreppet ”RAK-tåg” men jag tror att man med uttrycket avser just dessa IC-tåg som går söder om Mälaren dvs ”rakt” till Stockholm utan att svänga norrut i Hallsberg som SJ Regional gör.

      Dessutom stannar dom mer sällan och tex inte i Katrineholm och skall som jag uppfattar det vara ett komplement till SJ Snabbtåg på sträckan.

      Tror dessutom att tågen går på ”MTR:s” tåglägen och kommer att försvinna helt eller delvis när MTR börjar köra nästa år.

  3. Jakob La Says:

    Jo, visst syftar det där med RAK-tåg just på att de går RAK-a vägen. Och det jag trodde var att dessa tåg redan försvunnit eftersom MTR (och Citytåg) hade ansökt om att börja köra redan nu. Fast SJ kanske tog chansen att börja köra igen när konkurrenterna drog ut på tiden…

    • arskortguldsj Says:

      Varför inte köra när det trots allt finns tåglägen, resenärer och lok och vagnar att köra med?

      Det går ju liknande tåg IC-tåg Stockholm Malmö ( 200-serien ) som jag åkt en kortare sträcka med.

      Lite som alternativ till Veolias ”Snälltåg”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: