Nerklottrat Tåg I Bergslagen gör uppehåll i Hallsberg

Var igår i Hallsberg och medan jag filmade runt lite gjorde ett fullständigt nedklottrat tåg från Tåg i Bergslagen ett uppehåll på stationen för resandeutbyte.

Det var väldigt tråkigt att se det nästan helt nerklottrade tåget där ingen verkade ha gjort någon ansträngning att måla över eller maskera klottret.

Det var lite som att man helt enkelt inte brydde sig trots att det är allmänt känt att det viktigaste för att förhindra klotter är att aldrig köra med nerklottrade tåg.

Om tågen inte åker runt och förevisar sig finns det inte heller någon anledning att klottra på tågen.

Måste man köra med tågen för att man saknar möjlighet att sätta in annat tåg får man snabbt måla över klottret med tex vit färg innan man ger sig iväg.

Men bara att köra omkring med nerklottat tåg tycker i alla fall jag är väldigt tveksamt.

7 svar to “Nerklottrat Tåg I Bergslagen gör uppehåll i Hallsberg”

  1. "Bengt 1435" Says:

    Det är bara att tacka och ta emot av vandalerna. Nu behöver dom inte ens lägga ut sina alster själva.

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dia kommentarer.

      Det är trots allt Tåg i Bergslagen som valt att köra tåget fullt nedklottrat och utan att ta bort det, måla över det eller markera det ”klottertape”.

      Det är sålunda Tåg i Bergslagen som gjort valet och att jag filmar och publicerar bara det som TiB anser OK.

      Trots den hyfsat stora publiken som min blogg och FB-sida har så är den målgrupp som ser tåget oändligt mycket större än min.

      Är du som jag upprörd över klottret så tag i så fall kontakt med TiB och framför dina synpunkter.

      Det är trots allt dom som tycker att det är OK att köra nerklottrade tåg.

      Andra operatörer klottersanerar direkt eller nerklottarade tåg ur trafik vilket är ett av de bästa sätten att bli av med klottret.

  2. "Bengt 1435" Says:

    Med den kommentaren menade jag förstås att sådana filmer givetvis inte skall läggas upp på nätet, i synnerhet inte av någon som tycker om tåg.
    Jag tycker du skall ta bort den!!!

  3. "Bengt 1435" Says:

    Men all publicering triggar förstås ”målarna” till att måla ännu mera. Det är ju själva uppvisandet i medier som gör att dom känner att man lyckats.
    Min tanke är förstås att man inte skall göra det så lätt för dom att andra lägger ut deras alster.
    Detta är sannolikt inte bara min uppfattning utan är nog ett känt fenomen bland många.
    Min stilla förhoppning är att din nya kamera fungerar utomordentligt, men anser fortfarande att inte sådana filmer/bilder bör publiceras.

  4. Gudrun Says:

    Mer konst på tågen! Vackert att se. Jag fullkomligt älskar dessa målade tåg. Förstår inte hur ni kan bli upprörda över lite färg. Har ni inte större problem än så? Lyckliga ni.

Kommentera

