Sista resan för Blue-X lok 1409

Sista blåa Blue-X-loket 1409 i den blåa originalfärgen gjorde i tisdags den sista turen Stockholm – Falun och tillbaka som tåg 20/27 innan det skall målas om till SJs svarta/gula färg.

Jag uppmärksammade detta och bokade in mig på den sista färden upp till Falun och tillbaka tillsammans med min nyinköpta videokamera.

Väl uppe i Falun filmade jag tåget under rundgången och när det stod redo för sista färden ned till Stockholm med den blå färgen.

Nästa dag skulle loket till verkstad för ommålning till svart och gult och en blå epok har nu fått sitt slut.det skall målas om till SJs svarta/gula färg.

Så har det sagts i alla fall men historien får vill visa om det blev så.

Men jag hade i alla fall tur med vädret.

5 svar to “Sista resan för Blue-X lok 1409”

  1. Fredrik Says:

    Tack för att du tog dig tid till att dokumentera detta!

  2. tobias Says:

    Ryktet går – att alla X2 är på väg att omfigureras till ren X2 – dvs ingen vidare trafik till Köpenhamn. Någon sa – att Öresundstågen betalar 200:- över bron. SJ betalar 5000:-.Det kan väl inte stämma?

Kommentera

