Den "förbjudna" bilden

IMG_4020

Idag åkte jag och särbon som också har SJ Årskort Guld en tur med SJ Snabbtåg och jag passade på att ta lite bilder av henne när hon handlade i bistron.

Men det var inte populärt att jag fotade trots att vi var ensamma i bistron.

Jag påpekade att det trots allt är tillåtet att fota privata bilder på tågen men det blev lite dålig stämning i bistron.

Jag dricker inte medhavd egen sprit, är tyst och hyfsat försynt, städar bordet efter mig innan jag stiger av och lämnar tåget.

Det är möjligt att jag är lite känslig men jag gillar inte att bli tillrättavisad på tågen.

Särbon å andra sidan var på bättre humör – "Han kanske trodde det var frågan om professionell fotografering och att jag var fotomodell".

Fakta: Privat fotografering är tillåtet på SJs tåg men kommersiell fotografering kräver tillstånd.

9 svar to “Den "förbjudna" bilden”

  1. Jan L Says:

    Trist. Av personalen alltså.

  2. donkeyman Says:

    Det kan ju vara en helt annan princip som du kolliderar med. Av gammal tradition anses det som olämpligt att fotografera inne på restauranger och serveringslokaler. Motiveringen är att en gäst inte skall riskera att hamna på en bild som visar denne på sådana lokaler. Men samtidigt skall sägas att denna gamla sedvänja har mjukats upp ganska rejält i ”modern tid”.

  3. Jonas Says:

    Får bara en sur känsla av att personalen har för lite att göra när jag läser sådant här. I tider då SJ drar ner på det ena och det andra för oss resenärer kanske man borde satsa på det som inte är så dyrt; ett leende eller två och en glad hälsning.

    Men jag förstår samtidigt hur det blir så här, då jag (och andra) noterade att företrädare från SJs ledning satt i timtal på kontorstid uppe i SJs lounge och följde OS i Sotji nyligen.

    Klart som tusan att personalens frustration går ut över resenärerna med påhittade fotoförbund! Med det är samtidigt trist att inte personalen är starkare och säkrare i sin roll – trots sina slöa och inkompetenta chefer.

  4. Jonas Says:

    Är du och Särbon ihop? Varför bor ni inte tillsammans isåfall?

Kommentera

