Är det inte dags att snart börja utbytet av rulltrappan?

IMG_4043

Den övre rulltrappan på Handens pendeltågstation som lite skandalöst stått still i minst ett halvår skall vara utbytt till sommaren enligt skyltning på trappan.

Visserligen är det inte sommar ännu men byte av rulltrappa tar tid och jag ser inga konkreta aktiviteter.

Borde man inte starta jobbet nu om man skall vara klar till sommaren?

Att den överhuvudtaget står still och inte repareras är minst sagt anmärkningsvärt.

Men att det inte sker någon aktivitet kring själva utbytet som skall vara klar till sommaren är klart oroande – mycket oroande.

10 svar to “Är det inte dags att snart börja utbytet av rulltrappan?”

  1. Julia Says:

    Hejsan och tack för en väldigt bra blogg!

    Jag ska nu i juni åka med SJ 2000 till Stockholm och med SJ Intercity tillbaka och jag har en fråga (som jag kanske borde kontakta SJ om istället) men det tar ju alltid lite extra tid såhär i helgtider.

    I alla fall så stod det att jag skulle ha platsreservation på ett utav tågen och jag betalade även 49 kr för det men jag fick aldrig välja plats. Vet du hur det där fungerar egentligen? För jag har ingen aning och det vore ju alldeles bedrövligt om jag och mitt resesällskap skulle behöva sitta i olika vagnar om du förstår hur jag tänker.
    Tack på förhand och ha en bra dag!
    Mvh
    Julia

    • arskortguldsj Says:

      Tack!

      Man skall kunna ändra platsreservationen i efterhand och jag vet att det fungerar väldigt bra på bokningar av snabbtåg för där har jag ändrat platsbokning ofta.

      Jag har dock inte testat IC-tåg/SJ Regional ( det är sådant tåg där du betalade 49:- extra ) men du kan ta upp bokningen och testa omd et går att ändra plats.

      Du hittar din bokning här: Sök beställning.

      Återkom gärna och berätta hur det gick.

      /Årskort Guld SJ

      • Martin Says:

        Det kanske borde förtydligas att platsreservation gäller båda tågen, men att det är obligatoriskt på SJ 2000, men valbart mot extra avgift på InterCity. Men man måste ju aktivt välja att välja (!) plats. Antingen genom att be systemet att söka efter önskemål, eller mata in vilket plats man vill ha eller sitta nära. Om jag nu minns rätt på rak arm hur bokningsdialogen ser ut. Just för IC har jag dock inte (heller) försökt mig på att boka platsbiljett över nätet såvitt jag kan minnas, då jag antingen åkt i lågtrafiktid eller på regionalbiljett.

  2. Per Says:

    Skandal! Hur tänker ansvarig?? Är det här service??

  3. arskortguldsj Says:

    Jag har idag ställt fråga till SL om arbetsläget för rulltrappan.

    Ärendenumret är 1350374.

    Dom brukar svara efter några dagar när dom tagit reda på svaret.

    • arskortguldsj Says:

      2014-05-01 Svar från SL:

      Handen (HNC 66403). Rulltrappan är trasig och felanmäldes 23 september 2013. Beräknas vara ur funktion till september 2014. När arbetet med rulltrappan kommer påbörjas exakt kan jag tyvärr inte svara på.

    • arskortguldsj Says:

      2014-05-04 Svar till SL:

      Men enligt stora lappar på rulltrappan i både upp- och nedändan skall man vara klar ”till sommaren” 2014 och till sommaren tolkar i alla fall jag som senast midsommar för då är det i alla fall sommar i Sverige.

  4. Martin Says:

    SL kanske tillämpar akademiskt kvartal? 🙂

Kommentera

