Dubbelsidig tryckning av biljetter inte alltid så smart

Dubbelsidig tryckning av biljetter inte alltid så smart

Igår upptäckte jag ett litet problem med att SJ numera skriver ut sina tågbiljetter dubbelsidigt på vanligt skrivarpapper.

Jag och sonson var ute och åkte tåg och jag skulle följa honom på från Stockholm till Kalmar och valde att resa med till Alvesta och sätta honom på tåget mot Kalmar där och sedan återvända till Stockholm.

Bokade resa för sonsonen till Kalmar via Alvesta med SJ/ÖT och Stockholm – Alvesta tor för mig – allt på en bokning.

Det blev fyra resor på två dubbeltryckta papper med en delresa på varje papper.

Väl nere i Alvesta när vi skulle skiljas upptäckte jag att min sonsons fortsatta resa och min returresa fanns på fram/baksidan samma papper så bara en av oss kunde få med sig en biljett.

Nu var detta mera ett teoretiskt problem då jag åker på årskort och dessutom hängde jag med honom till Nybro med ÖT innan vi skiljdes men problemet kvarstår – att skriva ut biljetter dubbelsidigt innebär problem när resenärerna skall ha enskilda biljetter.

Ja, jag vet att det finns mobilbiljett men jag ville ge sonsonen en riktig biljett när han skulle resa ensam.

Och jag vet att man kan få ut vanliga biljetter i biljettautomaterna men sonsonen gjorde två fruktlösa försök och jag ett innan vi gav upp och gick in till SJ biljett försäljning på Cst.

Så dubbelsidig tryckning av biljetter inte alltid så smart.

4 svar to “Dubbelsidig tryckning av biljetter inte alltid så smart”

  1. Tobias (@jaghetertobias) Says:

    Vad gör du i denna hålan Nybro så ofta? =)

    • arskortguldsj Says:

      Jag åker så mycket tåg och rent stokastiskt hamnar man oftare på vissa platser är andra.

      Jag är också ofta i Skövde – en stad som man också kan undra varför man besöker så ofta.

  2. Robert Says:

    Tur så är mina tågresor så långa, (två-tre byten), så att de kommer på två sidor. Så det fungerar utmärkt med dubbelsidig för mig. 🙂 Varje resesällskap får ett eget A4.

    • arskortguldsj Says:

      Just detta lilla problem är gäller bara när man får biljetten utskriven i en av dom få SJ resebutiker som finns kvar.

      Skriver man ut egen biljett är det bara att skriva ut så många man behöver ( och kanske några i reserv 🙂 )

Kommentera

