Järnvägsnostalgi – Innan rulltrapporna på Stockholm C

Idag finns det fina dubbla rulltrappor på Stockholm C mellan undre T-banehallen och stora väntsalen i gatuplanet.

Men så har inte alltid varit så och det är bara två år sedan när resenärerna fick trängas i två spiralgående trappor dels vid utgången till spår 10 och dels där idag Café Ritazza ligger.

Vissa dagar var det rejält trångt i dessa trappor som både var trånga och gick i lite krånglig spiral.

Man glömmer lätt hur det var bara för några år sedan.

En fördel med rultrappor utöver det faktum att man slipper gå själv är att att man kan ta med sig hyfsat med bagage och även barnvagnar. Tidigare fick släpa på eller köa till det alltid för få befintliga hissar.

Kanske var det mycket som var bättre men – inte dom bökiga trapporna på Stockholm C.

Annonser

2 svar to “Järnvägsnostalgi – Innan rulltrapporna på Stockholm C”

  1. Martin Says:

    Men det här stämmer väl inte eller har jag drabbats av sinnesförvirring? Visst fanns det minst en trapp till åt norra säcken till där man kom ned vid toaletterna och förvaringsboxarna?

    Släpat bagage och svurit i trapporna har jag dock gjort, men det var flera år innan man började bygga om. Jag undviker i möjligaste mån en massa osmidigt bagage (läs: större resväskor) på tåg om jag kan.

    Ritazza låg ju från början ut i Centralhallen för övrigt. Var det inte någon slags halvmåneformad historia?

    Nu har det varierat fram och tillbaka, men jag har blivit riktigt trött på när bänkarna (den äldre sorten) står vid rulltrapporna mot norra säcken. Det är nog trångt där ändå när det kommer in ett tåg norrifrån, och om det då är en massa bänkar plus folk som dessutom sitter på golvet blir det etter värre. En annan sak som verkligen inte är smart är hur Burger King ligger. Kön hamnar rakt ut i gångstråket och har man själv köpt något är det förenat med stor fara att få en hamburgare och dricka rakt över sig, när man försöker korsa hjorden som kommer i full galopp från tågen. Det är man ju nämligen tvungen för att komma till sittplatserna som ligger i mitten.

    Egentligen påminner filmen en del om hur det blir vid spår 11/12. Ibland kommer jag in med X40 mot Linköping där strax innan kl 15. Då brukar det inte direkt vara folktomt och det är ju trappor upp till plattformarna också, om än något bredare. Sedan kommer man ner i gången under och ska mot tunnelbanan. Då blir det som att försöka köra mot trafiken på motorvägen för att ta sig över på rätt gångsida, då det ofelbart brukar bli så att man hamnar trappan på södra sidan om gången. Men det lär väl blir bättre när pendeltågen väl kommer ner under marken, fast först blir det väl nytt ”renoveringskaos”.

    • arskortguldsj Says:

      Men det här stämmer väl inte eller har jag drabbats av sinnesförvirring? Visst fanns det minst en trapp till åt norra säcken till där man kom ned vid toaletterna och förvaringsboxarna?

      Det är säkert så men jag har inget minne av detta men det kan vara före ”min” tid eller så har jag helt enkelt glömt hur det var. 🙂

      Släpat bagage och svurit i trapporna har jag dock gjort, men det var flera år innan man började bygga om. Jag undviker i möjligaste mån en massa osmidigt bagage (läs: större resväskor) på tåg om jag kan.

      Jag också men ibland skall jag ha med mig lite extra fotogrejor . . . .

      Ritazza låg ju från början ut i Centralhallen för övrigt. Var det inte någon slags halvmåneformad historia?

      Se mitt svar om trappan ovan. Kan har glömt detta.

      Nu har det varierat fram och tillbaka, men jag har blivit riktigt trött på när bänkarna (den äldre sorten) står vid rulltrapporna mot norra säcken. Det är nog trångt där ändå när det kommer in ett tåg norrifrån, och om det då är en massa bänkar plus folk som dessutom sitter på golvet blir det etter värre. En annan sak som verkligen inte är smart är hur Burger King ligger. Kön hamnar rakt ut i gångstråket och har man själv köpt något är det förenat med stor fara att få en hamburgare och dricka rakt över sig, när man försöker korsa hjorden som kommer i full galopp från tågen. Det är man ju nämligen tvungen för att komma till sittplatserna som ligger i mitten.

      Intressant iakttagelse som jag inte tänkt på men stämmer faktiskt – lite tokigt är det faktiskt.

      Egentligen påminner filmen en del om hur det blir vid spår 11/12. Ibland kommer jag in med X40 mot Linköping där strax innan kl 15. Då brukar det inte direkt vara folktomt och det är ju trappor upp till plattformarna också, om än något bredare. Sedan kommer man ner i gången under och ska mot tunnelbanan. Då blir det som att försöka köra mot trafiken på motorvägen för att ta sig över på rätt gångsida, då det ofelbart brukar bli så att man hamnar trappan på södra sidan om gången. Men det lär väl blir bättre när pendeltågen väl kommer ner under marken, fast först blir det väl nytt ”renoveringskaos”.

      Illa är det vid spår 11/12 när det skall gå tre tåg från spåren ( 11/121/12B ) och det står så mycket folk uppe på perrongen att man inte kan komma upp i trappan. Tidigare fanns det en nattågskiosk som spärrade ytterligare men det har man nu tagit bort.

      Tack för dina värdefulla iakttagelser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: