Ser tokigt ut – Men det fanns en väldigt rimlig förklaring

Två vagnar fick int eplats på perrongen 

Igår åkte jag med 91:an från Hallsberg till Skövde vilket ger chans att uppleva lite nattåg utan att behöva spendera en hel natt på tåget.

På väg in mot Skövde gick det mot slutet väldigt, väldigt långsamt och till slut stannade vi efter flera minuters krypkörning.

När jag steg av såg jag att minst två vagnar i slutet av tåget hamnade utanför perrongen vilket dock personalen hanterade på allra bästa sett.

Men när jag tittade åt andra hållet såg jag att det fanns gott om plats kvar framför loket som inte hade kört fram till slutet av perrongen.

Men det fanns plats l'ngre fram - men varför körde loket inte ända fram till perrongslutet?

Gick fram till den trevliga lokföraren som glatt förklarade varför han inte körde ända fram trots att det fanns plats och tåget behövde all längd perrongen tillät.

– Kan ni komma på varför han inte körde fram till perrongslutet?

Ni hittar i alla fall svaret i första kommentaren nedan

3 svar to “Ser tokigt ut – Men det fanns en väldigt rimlig förklaring”

  1. arskortguldsj Says:

    Svaret till att tåget inte kan köra ända fram till slutet på perrongen är att det skall avgå ett västtrafiktåg från perrongen till vänster om nattåget och som skall in framför detta och fortsätta västerut.

    Då får nattåget stopp i signal för att skydda att nattåget inte kommer för nära växeln framför.

    Så det var absolut inte av ovilja/okunskap som lokföraren inte körde längre fram – han fick helt enkelt inte.

    Men han körde i alla fall så långt fram han kunde för att få plats med så mycket tåg som möjligt på perrongen.

  2. nsslan Says:

    Jag hade helt enkelt svarat. ”Stopp i signalen”. Då det räcker för mig. 🙂

Kommentera

