Intressanta nyheter för nästa tidtabell T15 dvs 2015

SJ 2000 som stannar i Flemingsberg - Snart väsentligt färre eller kanske inga
SJ 2000 som stannar i Flemingsberg – Snart väsentligt färre eller kanske inga 

För nästa tidtabellsperiod T15 som gäller perioden 14/12 2014-12/12 2015 finns det följande intressanta beställningar dvs önskade men ej ännu beslutade tåglägen:

SJ:

Uppsnabbning Stockholm-Göteborg för S:s snabbtåg med gångtid 3 timmar för i princip alla tåg.

Detta uppnås genom att:

– Uppehållen i Flemingsberg slopas
– Färre uppehåll i Södertälje
– Färre uppehåll i Katrineholm
– Ett uppehåll mindre i Hallsberg
– Färre uppehåll i Skövde
– Avsevärt färre uppehåll i Alingsås.

Tågen gör 2 eller 3 uppehåll med undantag av 420 ( 05.05 från Göteborg ). Direkttåget 403 ( 06.59 från Stockholm ) syns verkar inte finnas med.

Direkttågen 413  och 405 ( 16.36 respektive 17:36 ) är sammanslagna till ett direkttåg kl 17.10.

MTR:

Iden om att stanna där SJ inte stannar är övergiven.
Flemingsberg, Hallsberg och Falköping ersätts av Södertälje, Skövde och Herrljunga.

Annonser

19 svar to “Intressanta nyheter för nästa tidtabell T15 dvs 2015”

  1. tobias Says:

    Enligt uppgift saknas önskemål om att trafikera M – G (Malmö – Göteborg) i T15. Lägger man ner trafiken så snart efter uppstart?

  2. janrem Says:

    Kanske dags att återuppväcka den gamla tanken på snabbspår Flemingsberg direkt Järna. För kommande Ost-länken innebär detta stora synergieffekter. Trots den korta sträckan blir det flera minuter i inbesparad tid. Regionaltågen fortsätter på nuvarande sträcka och pendeltågen på gamla stambanan. Finansiering?? Inga problem, vi måste lära oss att få TILLBAKA på den dyra EU-avgiften.

  3. gjakljgsaklj Says:

    Kommer MTR att, precis som i T14, endast köra tåg på pappret även i T15, eller börjar bolaget även köra tåg på riktigt?

    • arskortguldsj Says:

      Som jag ser det kommer man att köra på riktigt i T15.

      Att det inte blev något under T14 berodde som jag uppfattar det på att man avvaktar leverans av tåg och problem med att inte få tillgång till SJs bokningssystem som man hade tänkt sig.

  4. martinwelen Says:

    Än större anledning för mig att köra bil till Stockholm från Alingsås alltså. Inte bara priset som är den avgörande faktorn nu. (att jag väljer bilen nästan jämt)

  5. Jonas T Says:

    Klara förbättringar för oss som åker mellan Göteborg och Stockholm! Oftast är det knappt en handfull resenärer som går på respektive stiger av i Alingsås respektive Södertälje, de kan kan ju ansluta snabbtågen med sina pendeltåg.

    • martinwelen Says:

      Så jag ska åka 40 minuter tåg i fel riktning för att ta ett tåg till Stockholm? Nej tack.

      • sjglksajgla Says:

        Det som behövs är väl välfungerande lokaltåg mellan X2000-stationerna så att man inte behöver åka i fel riktning i samband med byte till X2000.

  6. "Bengt 1435" Says:

    Var kan man se förslagen om tåglägen som de olika operatörerna har lagt inför T 15

  7. tobias Says:

    Vad jag förstår har SJ inte lagt in några önskemål om trafik på sträckan Malmö – Göteborg från T15? Ska man dra in den trafik som man redan och alldeles nyligen startat och som är väldigt uppskattad av resenärerna komfortmässigt i förhållande till Öresundstågen?

  8. tobias Says:

    OK. Det låter bra. Det var uppgifter jag hörde på tåg 493 häromdagen – men det låter bra att man fortsätter satsningen och utmanar Öresundstågen på komfort och service.

  9. Lars Says:

    Är det någon som exakt vet hur sj kommer förändra i Skövde? Behöver snart förlänga mitt årskort men kommer inte göra det om jag måste ta tåget till Hallsberg först eller ner till Göteborg? Då kan man lika bra köra till Stockholm då jag ändå har ca 20min till norra Stockholm, inte bra för miljön och mindre saker man hinner med. Men då det säger 1 mindre i halsberg och färre i Skövde och Katrineholm så är frågan pratar vi om 2,3 eller 5 mindre eller 10 mindre? Samtidigt säger man att alla tåg kommer göra 2 eller 3 stop förutom start och slut och då borde någon vara via Skövde eller åtminstone 1/2 men är en klart försämring med idag. Åtminstone på morgonen och kväll är det många pendlar eller veckopendlare som åker från Skövde så känns konstigt att det inte finns ekonomi för det hela.

    Mvh

    Lars

    • arskortguldsj Says:

      Här har du vilka förbindelser som preliminärt kommer att finnas i T15 på huvudlinjerna:

      41 Umeå-Sundsvall-Gävle-Stockholm
      60 Stockholm – Göteborg
      80 Stockholm – Malmö – København

      • Jonas Says:

        Tack Jan-Erik för att du och din blogg finns.

        Tror Lars fråga mer eller mindre är synonymt med många årskortsresenärer frustration om att man inte kan få svaren från den som faktiskt säljer kortet. Visserligen är SJs idéer ännu på planeringsstadiet, men det är alltför många försämringar som aldrig kommuniceras ut till kund vare sig före, under eller efter genomförandet. Tragiskt att man är så fruktansvärt långt ifrån kunden i sin kommunikation.

        Därför är din blogg en fantastiskt kunskapsbank och ett halmstrå att ibland greppa. Bra jobbat!

  10. tobias Says:

    ”Konkurrensverket ger SJ rätt
    Tågoperatören MTR har under våren anmält SJ till Konkurrensverket för att de inte får tillträde att sälja sina biljetter i SJ:s digitala kanaler. I dag kom beskedet att Konkurrensverket avskriver ärendet.
    I sitt yrkande till Konkurrensverket hävdar MTR att SJ missbrukar sin dominerande ställning genom att inte ge MTR tillträde att sälja sina biljetter på sj.se. Konkurrensverket avskriver ärendet med motiveringen att det inte finns några lagliga eller ekonomiska hinder för MTR att sälja biljetter på annat sätt.

    – Det är skönt att ärendet kunde avskrivas så pass snabbt. Det finns inget hinder för MTR att sätta upp en egen hemsida och de har full tillgång till det underliggande bokningssystemet Petra som hela branschen använder. Juridiskt sett finns det inget som stöder deras yrkande, säger SJs chefsjurist Rober Westerdahl.

    Kan MTR överklaga i någon annan instans?
    – Konkurrensverkets beslut kan inte överklagas. Däremot kan MTR gå till marknadsdomstolen med samma yrkande. Med hänsyn till Konkurrensverkets välmotiverade avskrivningsbeslut ser jag dock inte att MTR skulle ha några chanser till framgång.

    BAKGRUND

    Inför den kommande konkurrensen har frågan om vilka biljetter som SJ ska sälja aktualiserats. Svenska tåg-, buss- och färjebiljetter säljs och distribueras via Linkon, som är ett helägt dotterbolag till SJ. Distributionssystemet är öppet för alla reseföretag och nya kunder är välkomna. Däremot har SJ beslutat att inte att sälja biljetter på sj.se för operatörer som direkt konkurrerar med vår trafik.”

    • Jonas Says:

      Ett rätt så sunt beslut, trots att jag förstår MTRs frustration.

      Men det är bara för dem att spotta i nävarna och jag är helt övertygad om att man på sikt bara kommer få värde i att bygga en egen plats utanför sj.se.

      Skulle också vara förvirrande för kunder om MTRs biljetter fick att köpa via SJs hemsida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: