En kort uppdatering om mina bokningsproblem

Sedan jag fick mitt nya årskort i slutet av november förra året har det varit stora svårigheter att boka biljett på internet och via mobilapp samt ta ut biljetter i biljettautomat.

SJ jobbar med detta men har inte hittat någon lösning.

Här är en kort uppdatering av arbetsläget.

8 svar to “En kort uppdatering om mina bokningsproblem”

  1. jgklsjgljsa Says:

    Drabbar detta bara årskortsresenärer? Är det begränsat till vissa specifika leveransformer, eller får du upp felmeddelandet oavsett hur du ber att få biljetten levererad? Jag som inte har årskort har aldrig fått något SOA-fel när jag bokat biljett och betalat med VISA-kort.

    • arskortguldsj Says:

      Feöet uppstår efter det man specat klart resan och skall gå till betalning.
      Felet uppstår för resenärer med med många reser vilket ofta är just resenärer med årskort.

      • gksaljgkljsal Says:

        Vad menar du med ”många resor”? Att du klickar på ”boka fler resor” och lägger in flera resor i samma bokning? Eller räknar SJ antalet bokningar per årskort eller priokort? Det är förstås väldigt praktiskt att ha flera resor i samma bokning om man väljer leveransalternativet ”hämta ut” i och med att man då bara behöver uppge ett enda bokningsnummer.

      • arskortguldsj Says:

        Var lte otydlig vilket jag ber om ursäkt för.

        Vad jag menar att det finns så många genomförda resor i databasen i SJs bokningssystem så att man inte kan klara av att boka nya resor.

        Det är historiken som på något oförklarigt sätt slöar ner bokningen så att den timar ut.

      • Martin Says:

        Jag kommer osökt att tänka på den förhistoriska forummjukvaran vi har, som är tämligen besvärlig att konvertera till något annat. Under lång tid så hade vi problem just med time-out då den hämtar _hela_ tråden när man öppnar en sida, även om tråden har över 1000 sidor… Numera fungerar det eftersom servern har lite bättre sprutt, även om det går långsamt när det gäller extremexemplen.

        SJ har väl lite spärrar för hur man kan boka antar jag och då skulle man ju rent spontat kunna tänka sig att systemet beter sig som ovan, det vill säga hämtar rubbet som finns och kontrollerar mot det. Bara en helt vild spekulation, men jag skulle ju inte bli förvånad…

      • arskortguldsj Says:

        Jag tror du är inne på rätt spår. I alla fall har jag ungefär samma teori.

  2. Kalle Says:

    Att SJ inte kan leverera din betalda mat är riktigt dåligt affärsmässigt…

    Att SJ inte ens kan din ge dig din biljett…. ja, de flesta företag skulle ju vara på raka vägen mot kanten om det vore så.

    Ordet var katastrof, sa Bill… katastrof var ordet, sa Bull…

  3. Jonas Says:

    Extremt pinsamt.

Kommentera

