Nattågsfrukost – Den ultimata guiden

Nattåg 91 och 93 möts i Hudiksvall
Nattåg 91 och 93 möts i Hudiksvall 

Många har på olika forum ställt frågor om SJs nattågsfrukostar främst pga av brist på och i vissa fall motsägelsefull information från SJ.

Efter att gått igenom andra och egna erfarenheter, tillgänglig information från bla SJ samt ett stort antal provbokningar har jag kommit fram till vad jag uppfattar vad som verkligen gäller – nämligen:

1 Nattågsfrukost ingår alltid vid resa i 1 klass sovvagn oberoende av när och vart man reser och när man kommer fram och var man stiger av tåget.

2 Uppgift om att nattågsfrukost ingår framgår i samband med bokningen via www.sj.se och på pappersbiljetten man kan ta ut ur Sjs biljettautomater där det står Frukost ingår kl 06.30 – 09.00.

3 Uppgift om att nattågsfrukost ingår framgår inte av bokningsbekräftelse via mail, SMS-biljett eller E-biljett för egen utskrift.

4 Frukosten kan ätas på tåget på morgonen i det fall tåget har servering som är öppen genom att visa fram pappersbiljett, SMS-biljett eller e-biljett för egen utskrift.

5 Frukosten kan även ätas på valfritt frukostställe på de orter som har avtal om frukostservering genom att visa fram pappersbiljetten med texten Frukost ingår kl 06.30 – 09.00 under de tider man har öppet för frukost.

6 Resenärer som reser med Årskort Guld där mat alltid ingår på tåg som har servering räcker det med att på tåg visa årskort + legitimation.

På externt frukostställe erhåller man frukost om man visar årskort + legitimation + giltig bokning i valfri klass/sittvagn i form av SMS, e-biljett för egen utskrift eller pappersbiljett.

Ett hjärtligt tack till alla på Postvagnen och ni som kontaktat mig direkt och hjälpt till med att ta fram detta klarläggande. Er hjälp och inspiration har varit ovärderlig.

9 svar to “Nattågsfrukost – Den ultimata guiden”

  1. Jonas Says:

    Tur att man inte åker nattåg varje vecka då det verkar vara en vetenskap att ens veta om man får frukost.

    Men jag antar att detta informationsben inte direkt prioriteras av ett SJ som verkligen gör det än mer tydligt att man egentligen inte vill köra nattåg.

    Trist inställning.

    Men tack för guiden och ytterligare en fantastiskt bild som får en att vilja åka mer tåg.

  2. Karl-Gunnar Says:

    Tack för ditt klarläggande. Du som guldkortsägare har ju rätt att ta med en gäst i singelkupe’n. Egentligen ska ju en sådan plats bokas även om jag vet att det fungerar ändå. Nu gäller det frukost för medresenären: om man bokar, får man då en frukostbiljett för gästen?
    Jag har alltid betalat för min gäst, men det kanske var onödigt.

    • arskortguldsj Says:

      Jag har inte sett att det står någonstans att medföljande behöver biljett – men det kanske det gör?

      – Var har du sett det och hur gör man i så fall ?

      Nu var det länge sedan det var aktuellt men då gick det i alla fall bra utan biljett.

      Utan biljett med notering på biljett att frukost ingår eller Årskort Guld plus bokning blir det dock ingen frukost för medresande ( om man inte betalar förstås ).

      Sedan är det upp till frukoststället att ta lokala beslut och jag har aldrig betalat frukost för medresande. Det kan bero på att jag är välkänd och ofta återkommande besökare eller att jag frågar väldigt snällt hur jag skall göra med medresande.

      • sjkjlgkajslgkjal Says:

        På min biljett för resa med tåg 1 till Malmö om 20 timmar står det ”2 Vuxna”. Dessutom står det att jag har två platser på tåget, men det får man väl alltid om man bokar 1 klass sovvagn. Det verkar som att det endast var jag som fick priopoäng, medan medresenären inte fick några. Det står att det är en ”biljett”, inte en ”personlig biljett” som det vanligtvis står.

        Vad står det om man bokar 1 klass sovvagn för endast en person? Är det någon prisskillnad?

      • arskortguldsj Says:

        Låter lite märkligt men vad var det för biljett du köpte och hur bokade och betalade du?
        Var det med årskort och/eller SJ Priopoäng eller rentutav kontant?

      • kljgskljaglkjsg Says:

        1 klass sovvagn, bokad på http://www.sj.se med alternativet ”hämta ut”. Biljetten betalad med VISA-kort och restidsersättning, varav restidsersättningen uppgick till c:a 100 kr. Vi blev lite sena från Cst eftersom vi inväntade resenärer från ett försenat tåg från Gä, men tåget kom till M i tid. Allt funkade fint och vi fick frukost på hotell Kramer i Malmö.

      • arskortguldsj Says:

        Man kan sammanfattningsvis säga att problemet med nattågsfrukosten är inte frukosten utan informationen kring den.
        Men frulle blir det och Kramer är nog mitt favoritställe just nu.

      • skajlgasjl Says:

        Jag håller med om att det är problem med informationen om nattågsfrukost. På tåget var det även ett spanskt par i kupén bredvid min, som helt missat att frukost ingår, men i och med att min medresenär påpekade detta för dem, fick de reda på att frukost väntade på Kramer. Det finns säkert flera andra resenärer, och då främst utlänningar, som missar detta med frukost och därmed går hungriga.

Kommentera

