Årets traditionsenliga äventyr med årskortet och Waxholmsbolaget

Image1 

Att resa med SJ Årskort Guld med Resplustillägg på Waxholmsbolagets trevliga båtar brukar vara ett traditionsenligt äventyr som ibland kan sluta på det mest märkliga sätt.

Sista turen förra året slutade med att jag och särbon blev utskällda för att vi plankade men då det var sista turen på året så orkade vi inte lyfta frågan.

Dessutom hade vi gjort många trevliga resor under sommaren med dom fina båtarna så vi lät det hela bero.

I år blev premiären lite senare än vanligt och det var först i veckan som jag gjorde första turen med Waxholmsbolaget och då en spetsvändning på turen Årsta Havsbad – Utö med min favoritbåt Silverpilen.

Silverpilen har nämligen ett generöst soldäck medan dom andra båtarna tar mera last men där det ibland inte ens finns ståplats utomhus.

Väl ombord på Silverpilen tog jag direkt kontakt med den trevlige unge mannen som säljer biljetter ( "Sitt inte inne och vänta på mig utan gå upp på däck i solen så kommer jag snart upp och säljer biljetter" ) för att reda ut detta med årskortet.

Efter lite funderande och konsultation med högre makter återkom han och sa att han var tvungen att fota kortet för att ha som referens för den interna debiteringen.

Detta var en ny variant men jag vet att rederiet måste redovisa biljetter för att få betalt. Men tidigare har man löst det med en nollbiljett i biljettautomaten eller oftast bara låta mig passera.

Han fick gärna fota mitt årskort men problemet var att kortet trots att det bara är drygt ett halvår gammalt är så slitet att det inte går att läsa texten på det.

Så han fick dessutom skriva ned texten på kortet på sin telefon som komplement till det suddiga fotografiet.

Eftersom jag skulle åka tillbaka med samma båt slapp jag i alla fall att göra om "fotograferingen" igen på återresan.

Men borde det inte vara enklare med en enkel schablonintäkt där företaget får en procentuell andel av försålda årskort . det hade nog blivit enklare för alla parter?

Och schablonintäkt fungerar ju så i alla andra sammanhang – för inte skulle det fungera att fota av årskortet varje gång man åker med bussen i Kalmar.

Men det var en trevlig resa med en mysig båt och trevlig personal trots att dom fick hantera ett lite krångligt årskort.

PS: Förra året stod det på Waxholmsbolagets hemsida och i tidtabellerna på båtarna att SJ Årskort med Resplustillägg gällde – men inte i år trots att årskortet med Resplustillägg självfallet gäller.

Annonser

3 svar to “Årets traditionsenliga äventyr med årskortet och Waxholmsbolaget”

  1. Axel Says:

    Åh, detta eviga krånglande med kostnadsställen. På mitt jobb räknade de toarullarna för att killar och tjejer skulle debiteras på rätt sätt. Pennorna löste vi så att vi fick en sorts pennor (Bic) och tjejerna en annan finare (Ballograf). På så sätt kunde interdebiteringen ske.

    Båten rullar oavsett hur många passagerare den har. Kostar biljetten mer på vintern när få åker? Nä.
    Blir det lugnare gång eller komfortablare för att SJ betalar din biljett? Nä.

    Om du hade tagit en annan (betalande) passagerares plats skulle rederiet förlorat pengar, men i andra fall kostar det dem inget att du får åka med – rederiet/länshuvudmannen har ju ett avtal med kortutfärdaren att kortet gäller som biljett.

    Sådant här har ju fungerat i många år. På busslinje 13 (det gick två linje 13 från samma busstation, den ena kommunal och den andra SJ) gällde både kommunens och SJs månadskort. Korten viserades, alltså visades upp (enda gången de kom i kontakt med en maskin var när de validerades).
    Här gjordes resanderäkningar då och då för att få en siffra på hur mycket kommunen skulle betala.

    Annars får de vita båtarna väl uppdatera sig in i tjugohundratalet. En kortläsare kostar inte många kronor

    • arskortguldsj Says:

      Tack för ett kul inlägg. 🙂

      Kortläsare av många olika modeller finns redan på båtarna.

    • Benny Says:

      ”Kostar biljetten mer på vintern när få åker? Nä.”

      Faktum är att senaste senhösten och vintern kostade biljetterna mindre än under vår och sommar i ett försök att få fler att åka. Jag antar dock att trafikutövaren fick lika mycket betalt från WÅAB/SL i alla fall.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: