Östgötatrafiken enda länstrafikbolag som inte tillåter cykel ombord på tågen

Om man studerar mitt populära inlägg om vilka tågoperatörer som tillåter att man tar med cykel på tågen ( Här är listan på tåg där du kan ta med cykeln på tåget ) så ser man att alla länstrafikbolag tillåter att man tar med cykel på tågen med undantag för Östgötatrafiken.

Varför det är så kan man undra då det går att ta med cykel överallt annars i landet och tom i Stockholm där det dessutom inte kostar något att ta med cykeln.

Dessutom använder man i princip samma tågtyper som i resten av landet där man kan ta med sin cykel.

Så varför det inte går att ta med cykeln på tågen i Östergötlands län – ett län där det förekommer många cyklister – det kan man verkligen undra över.

20 svar to “Östgötatrafiken enda länstrafikbolag som inte tillåter cykel ombord på tågen”

  1. eriksandblom Says:

    Tack för den fina sammanställningen och för detta insiktsfulla inlägg. Eftersom SJ inte tar cyklar så tänker många att det inte går alls. Men på de flesta sträckor finns det faktiskt länstrafik där cykeln kan tas med, och där är Östgötatrafiken en felande pusselbit.

    En annan intressant fråga är varför SJ påstår att deras tåg inte är byggda för cykel. Deras dubbeldäckare passar utmärkt för cyklar då de har lågt insteg, breda dörrar och ett utrymme med fällsitsar alldeles vid ena ingången. SJ brukar vara bra på att sälja tilläggstjänster, så varför just denna intäktsmöjlighet inte utnyttjas är lite märkligt.

    • arskortguldsj Says:

      Kul att du uppskattade sammanställningen.

      Jag misstänker att anledningen till att SJ inte vill sälja tjänsten att ta med cykel är att att det inte fungerar så väldigt bra på alla tåg.

      På X40/Dubbeldäckare, X55 dvs SJ3000 och IC-tågen med ”resgodsvagn” skulle det gå men inte på X2000 ( aka SJ 2000 ).

      Tror dessutom att det finns för lite pengar och skapar för mycket besvär att ta med cyklar att man väljer att avstå från att sälja tjänsten.

      • eriksandblom Says:

        Jag tänker mig att om intäktsmöjligheten är liten så innebär det samtidigt att besväret är ganska litet, eftersom få nyttjar tjänsten. På alla tåg som inte är fullsatta är cykel ett enkelt sätt att sälja några fler biljetter. Men så tänker nog inte SJ.

        I Tyskland och Danmark är tumregeln att cykel kan tas med, men inte på snabbtåg/ICE/EC. Det är en enkel regel som är lätt att komma ihåg.

      • arskortguldsj Says:

        ”I Tyskland och Danmark är tumregeln att cykel kan tas med, men inte på snabbtåg/ICE/EC. Det är en enkel regel som är lätt att komma ihåg.”

        Ja, det är en enkel regel som borde fungera även i Sverige.

      • Fomalhaut Says:

        Det är en intressant reflektion det där med intäktsmöjligheten.

        För mig är cykel ett givet fordon för semestern och när jag de senaste somrarna har givit mig iväg på några dagar/någon vecka, har jag varit hänvisad till de områden dit jag enkelt kan transportera en cykel (från hemmet i Västergötland).

        Om SJ hade tillåtit cyklar, hade jag rest mycket mer med SJ än jag gör nu.

        I stället håller jag mig till Västtåg och Krösatåg, och ska väl också prova på ett Öresundståg förr eller senare, så att jag kan ta mig ned till Skåne och dess Pågatåg. Men intressanta Uppland, Dalarna eller Värmland når jag inte.

      • arskortguldsj Says:

        Kanske är det som du antyder att det finns en marknad och målgrupp som bla SJ missar.

      • jskgjlka Says:

        Om du ska till Stockholm, fungerar åtminstone följande:
        – NSB/Tågkompaniet Göteborg-Oslo-Örebro
        – Tåg i Bergslagen/Tågkompaniet Örebro-Gävle
        – Upptåget Gävle-Uppsala
        – SL:s pendeltåg Uppsala-Stockholm

        Tänk på att du inte får stiga av vid Stockholm C. Du måste därför stiga av vid någon annan station, t.ex. Stockholm S. Vissa sträckor kan bara bokas genom att ringa NSB om man vill ha med tåget. I vissa län, t.ex. Uppsala län och Östergötlands län, kan man även ta cykeln på bussen. Det finns säkert en kortare och snabbare väg att åka om du tycker att detta är en för lång omväg. Förslaget på resväg ovan går via Värmland och Uppland, så du kan stiga av där om du hellre vill det.

    • Martin Says:

      Cyklar är det sista som behövs på en X40 förbi Arlanda… Likaledes på dito tåg ut från Stockholm i rusningstid.

  2. Jonas Says:

    Ser fram emot den spännande fortsättningen!

    S vill ändra på detta till nästa år, men det är ett stort mysterium varför man ska ligga så många år efter resten av landet.

    S vill ta med cykeln på pendeln ( Norrköpings tidningar )

  3. Olof Samuelsson Says:

    Ett stort problem man har är ju att man både använder X14 och X61 tåg.

    De sista X14 tågen har skall tas ut drift någon gång under 2015 då de åtta ytterligare seten X61 tåg kommer som man beställde 2012.

    X61:erna skulle utan problem kunna ta cyklar. Det har till skillnad från X14 tågen ingen hög tröskel in eller smala dörrar. Finns speciella avdelningar i X61:erna som är gjorda för att barnvagnar, rullstolar osv skall få plats, ser helt klart möjligheter till att dessa utrymmen sekundärt även skulle kunna användas som förvaringsutrymmen för cyklar.

    Så det någon tidigare sa att ”S” vill att cyklar skall fås ta med på tågen är väl en ganska lätt fråga att driva då det som jag ser det förmodligen kommer att ske automatiskt med eller utan politiker.

    Detta borde även kunna förverkligas då man under denna vintern kommer att öka avgångarna under pendlar tiderna dvs 06:30-08:30 samt 15:00-17:30. Detta möjliggörs främst genom att Mjölby-Jönköping sträckan läggs ned i januari 2015.

    Fler avgångar bör ge mer spridning på resenärerna vilket bör leda till färre resenärer per tåg vilket rimligen borde ge mer utrymme för eventuella cykelplatser.

    Jag som student tycker att det är på tiden att detta förverkligas, jag hoppas även att det inte blir avgiftsbelagt alternativt att en väldigt låg avgift tas ut.

    Jag tror att största problemet har varit att Östgötapendeln är ett såpass litet tågnät man har förbehållit sig rätten att inte erbjuda resenärerna att ta med cyklarna på tågen p.g.a att man kör med olika tågset vilket skulle kunna leda till problem ombord.

    I dagsläget vet man inte om det rullar in en X14 eller en X61 på specifika avgångstider det är inte hugget i sten direkt, det varierar.

    Skulle man då tillåta cyklar på pendeln skulle de förmodligen sluta med att en och annan cykel råkar hamna på ett X14 tåg, som vad jag vet är i stort sett förbjudet hos de flesta andra tågbolagen med X14 tåg om inte alla andra tågbolag. Jag vet att det är förbjudet från mina hemtrakters tågbolag (Västtrafik) att ta med cyklar på X14 tåg.

    • eriksandblom Says:

      Men både SL och Västtrafik tillåter cykel trots att de kör blandat med X10-tåg och Alstomtåg. På Västtrafik finns cykelställ intill förarhytten. Även Skånetrafiken tar cykel på X10-tåg.

    • Tobias Says:

      Erik: Hela förbindelsen Jönköping-Norrköping (som på vardagar dock är uppdelad på två) läggs ner i juni 2015, inte i januari.
      Både Skåne och Västtrafik har samma typ av tåg, då tänker jag på X61 med avsedda cykelplatser i mitten. Samma plats finns alltså även på Östgötapendeln som inte tar med cyklar ombord.

    • jonas Says:

      X14-tågen har ett stort utrymme vid vagnsänden alldeles utmärkt för cykel (enligt mig egentligen bättre än X61:ans).

      Problemet att lyfta in cykeln på tåget borde vara resenärens (lyft ombord eller vänta på senare avgång) inte operatörens.

  4. Per Says:

    Tack för att du hjälper den lilla individen mot stat och kommun. Frihetslågan brinner!

  5. eriksandblom Says:

    Inspirerade av detta inlägg skickade jag och en kompis en insändare till Norrköpings tidningar! Den kan läsas här: https://twitter.com/velonavia/status/504875854623961091

  6. Osams Hammadi Says:

    Hej kåstigt att man inte får ta cykeln på pendeln mellan Linköping Norrköping när man får göra det på andra län de pratar om miljön vad är mer miljövänliga en cykel hoppas det blir ändring på det i Östergötland

Kommentera

