Tågfrågan: Åkte med flera operatörer och blivit sen – Till vilken reklamerar jag resan?

Om man reser på en biljett som omfattar flera tågoperatörer och blivit sen uppstår frågan till vilken operatör man skall vända sig till för att reklamera resan.

Vissa operatörer vill också att man skall vända sig till det länstrafikbolag där förseningen uppstod.

Här svarar jag på frågan på vem man skall vända sig till med si reklamation om det uppstått problem vid din tågresa.

7 svar to “Tågfrågan: Åkte med flera operatörer och blivit sen – Till vilken reklamerar jag resan?”

  1. Johan Breheim Says:

    Tack för att du delar med dig av allt.
    En personlig reflexion, jag avskyr videofilmer som utbildning annat än när det ger mervärde.

    Att läsa svaret tar, typ, 10 sekunder.
    Att sega genom filmen tar 48 sekunder.

    Bara en tanke.

    /JB

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina kommentarer som jag sätter stort värde på.

      Jag har också funderat på just detta som du tar upp dvs hur mycket av budskapet som skall finnas i texten och hur mycket i filmen och provar mig just du fram.

      Troligen kommer jag att i framtiden att testa ett upplägg där allt som är relevant finns i texten men videon skall ge det lilla extra dvs närvaron och sådant kan vara kul men inte nödvändigt att veta.

      Så tack för dina synpunkter.

  2. jskgjlka Says:

    Hur reklamerar man till en annan operatör? Har för mig att SJ:s formulär klagar om man försöker ansöka om ersättning för resa med en annan operatör än SJ. Har detta ändrats?

    Man kan väl även ansöka om ersättning från den operatör som sålt biljetten, även om resan uteslutande skett med andra operatörer?

    Vad menas med ”ett kontrakt”? Man ska få 25% eller 50% tillbaka på kostnaden för ”kontraktet” enligt EU-reglerna, men det är oklart exakt vad ett kontrakt är. Om man t.ex. åker från Stockholm till Göteborg med anslutande tunnelbana och spårvagn bokade som sammanhängande biljett, ingår då tunnelbanan och spårvagnen i samma kontrakt? Får jag alltså även ersättning för sträckan med SL och Västtrafik?

    • arskortguldsj Says:

      Hur reklamerar man till en annan operatör? Har för mig att SJ:s formulär klagar om man försöker ansöka om ersättning för resa med en annan operatör än SJ. Har detta ändrats?

      Nej, men du kan alltid reklamera en resa genom att maila eller skriva vanligt brev. Att använda sig av formuläret är enklare för alla parter men absolut inte ett tvång.

      Man kan väl även ansöka om ersättning från den operatör som sålt biljetten, även om resan uteslutande skett med andra operatörer?

      Ja, så uppfattar jag det. Sedan är det naturligtvis enklare för alla parter om man vänder sig till den operatör som orsakat förseningen.

      Vad menas med ”ett kontrakt”? Man ska få 25% eller 50% tillbaka på kostnaden för ”kontraktet” enligt EU-reglerna, men det är oklart exakt vad ett kontrakt är. Om man t.ex. åker från Stockholm till Göteborg med anslutande tunnelbana och spårvagn bokade som sammanhängande biljett, ingår då tunnelbanan och spårvagnen i samma kontrakt? Får jag alltså även ersättning för sträckan med SL och Västtrafik?

      Ja, jag anser att hela biljetten är kontraktet. SJ och andra operatörer kan ha en annan uppfattning men den stämmer i så fall inte med EU-regelverket enligt min uppfattning.

  3. jklgsjlgak Says:

    Ersättning får man för resa med tåg men inte för buss.

    Vissa biljetter gäller dock både på buss och tåg. T.ex. gäller Öresundsbiljetter på tåg och bussar i Danmark och vissa svenska län, bland annat Malmöhus län. Dessutom kan biljetten gälla på färjor utöver tåg, t.ex. mellan Helsingborg och Helsingør.

    Om man bokar en resplusbiljett från Stockholm med tunnelbana eller pendeltåg till Centralen, blir det ofta ingen merkostnad om man dessutom inkluderar en kort bussresa till tåget.

    Om det på biljetten står vilka linjer och avgångar man ska åka med, går det ändå i vissa fall att åka med andra tåg och bussar, t.ex. om man bokar resplusbiljett för resa med SL. Hur vet man vilken del av biljettpriset man ska få ersättning för?

  4. khaled Says:

    Hej!
    Jag vill säga att tåg i Sverige bli så mycket dålig tjänst. Hur man kan jobba i annan stad och åka tåg, det går inte idag hos SJ. De har står problem med tid. Vem kom inte försenad idag när åka med SJ och problemet är varje dag bli sämre och sämre. Idag tåg från Strängnäs till Stockholm försenad 40 minuter. Varför bli så här? Vem leker på människor liv och sina jobb. Varje dag jag står minst 15 minuter till 50 minuter försenad när jag åka från Strängnäs till Stockholm. Jag bode före 5 år i Kiruna och det var mycket dålig väder men kommer inte aldrig som idag. Vem ändrat Sverige till Somalia. Egypten aldrig kommer inte tåget försent, men här i Sverige första världen länd så här med tåg och trafik. Vi måste hitta dem som vill göra Sverige med fjärde världen länder.
    Khaled

Kommentera

