Väntar du på restidsgaranti från SJ? – Då är du inte ensam

Starkt försenat SJ Snabbtåg spetsvänder på Stockholm C

Om du väntar på din restidsgaranti från SJ är du inte ensam för just nu har man 62.000 ärenden i systemet varan 42.000 restidsgarantier.

Arbetsläget och hur man jobbar för att hinna i kapp framgår av information från SJ.

"Offensivt arbete med att hantera osedvanlig mängd kundärenden pågår"

Just nu arbetar Service Center inom Försäljning hårt för att komma till rätta med en osedvanligt stor mängd garantiärenden och reklamationer. För närvarande finns det 62 000 Kundärenden i systemet, varav 42 000 av dem är restidsgarantiärenden, resterande är reklamationer och andra administrativa kundärenden.
En stor andel av dem härrör från stoppet i Myrbacken under våren. Till detta kommer också en tuff sommar med många störningar, stopp och förseningar. Merparten orsakade av problem i infrastrukturen som Trafikverket ansvarar för. Tågstrejken strax före midsommar är även en bidragande faktor till att resenärer kan få vänta längre än vanligt på sin ersättning.

Samtidigt är det långt ifrån alla kunder som behöver vänta på sin ersättning. Det finns kunder som får svar redan inom ett par dagar. Hur lång tid det dröjer beror på om ärendet kan hanteras automatiskt, med hjälp av våra system, eller måste hanteras manuellt. Återbetalningar behöver ha en orsakskod och förseningsinformation, något som i många fall saknas. Då behövs ytterligare information från Trafikverket eller andra system som sedan kan matchas manuellt med ärendet. Den processen kan ibland dra ut på tiden och innebära lite detektivarbete.

-Det är ett hårt tryck på vårt Service Center just nu. Vårens och sommarens trafikstörningar har drabbat kunderna hårt och gjort att vi har fått in ovanligt många ärenden. Därför sätter vi in offensiva åtgärder för att komma i kapp. Vi stärker exempelvis upp med extra personal som arbetar för högtryck med att hantera kundernas ärenden. Dessutom ser vi över andra former av insatser, exempelvis hur vi kan automatisera och förenkla den tidskrävande manuella hanteringen. Vi kommer att ha en generös attityd och hellre välja att fria än fälla för att kompensera kunderna som i vissa fall får vänta osedvanligt länge på utbetalningen."

 

Såsom det framgår inlägget ( Tågfrågan: Hur lång tid får en reklamation ta? ) skall man ha beslut inom 30 dagar och detta gäller utan undantag.

Behövs det ytterligare utredning har tågoperatören 3 månader på sig men då skall man i alla fall ha fått ett första beslut inom 30 dagar.

Själv har jag just nu inte restidsgarantier i systemet men jag lämnade in 8 reklamationer den 11 augusti och erhöll svar inom en vecka.

Så i mitt fall gick det väldigt fort – väldigt fort – men det finns ytterligare 62.000 ärenden enligt SJ som just nu väntar på att hanteras.

Annonser

3 svar to “Väntar du på restidsgaranti från SJ? – Då är du inte ensam”

  1. gjaklgjas Says:

    Strulet i Myrbacken var väl bra mycket mer än 30 dagar sedan och kanske till och med mer än tre månader sedan? Kan man reklamera sen handläggning av reklamationer? För mig brukar alltid restidsgarantiärenden gå snabbt.

  2. kjglkj Says:

    Nu skriver Svenska dagbladet om SJ:s problem: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3891536.svd

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: