Nya reducerade öppettider hos SJ för biljettköp via telefon

Nya reducerade öppettider hos SJ för biljettköp via telefon

Lite oanmält har SJ from 1 augusti reducerat öppettiderna för sin biljettförsäljning via telefon på 0771-75 75 75 till enbart vardagar 08.00 – 17.00.

Tidigare hade men öppet från tidiga morgonen till sena kvällen och även på lördag och söndag men nu gäller bara kontorstid vardagar.

I övrigt hänvisar man till internet dvs SJs hemsida www.sj.se eller moibilappen mobil.sj.se som naturligtvis har öppet dygnet runt.

Behöver du hjälp med att köpa/ändra/avboka din biljett via internet kan du dock få hjälp 08.00 – 22.00 alla dagar men du kan inte köpa biljetter denna vägen.

Så vill du ha hjälp med att köpa din biljett eller hjälp på annat sätt via telefon gäller det att du numera ringer på kontorstid 08.00 – 17.00 på vardagar.

För resenärer som vill ha hjälp med att boka biljetter är detta en rejäl försämring.

För helhetens skull skall nämnas att man numera är tillgänglig via sociala medier alla dagar mellan 06.00 – 24.00 vilket är en klar tillgång för resenärer som är vana att hantera sociala medier ( och har valt att ha konto hos Twitter eller Facebook ).

Ser man alla kontaktvägar som en helhet så är nog SJ numera mer och snabbare tillgängligt än tidigare – även om man nu är allt svårare att få kontakt via telefon.

Men detta är inte en slump utan en avsiktligt strategi hos SJ att flytta så mycket som möjligt från manuella kanaler till internet och i praktiken bli ännu mera tillgänglig.

Det finns dock en gräddfil för kunder som har svart Prio – dom kan få all service man behöver och vill ha 06.00 – 24.00 alla dagar i veckan.

Detta innebär faktiskt en utökad tillgänglighet via telefon för frekventa resenärer med tex SJ årskort.

Annonser

3 svar to “Nya reducerade öppettider hos SJ för biljettköp via telefon”

  1. Jimmy Says:

    Tråkigt att dom försämrar för sina kunder.

  2. jocke Says:

    Så hur bokar jag om min biljett när jag missade mitt byte pga. försenat tåg? Åker jag hela resan med SJ borde det inte vara några problem att ta det med ombordpersonalen? Men ibland börjar man med en lokal operatör för att ta sig ut till stambanan.

    • arskortguldsj Says:

      I teorin är det enkelt men i praktiken ibland desto svårare.

      Det är personalen på den buss/tåg/spårvagn/färja som är sen som skall ordna vidare förbindelse men ibland kan du inte ens nå någon personal som kan ta i ärendet.

      Du kan då ofta kontakta någon form av trafikledning som kan hjälpa dig.

      Har du köpt biljetten hos SJ kan du försöka ringa deras kundtjänst/trafikledning och försöka få hjälp av dom men är det inte SJ så hänvisar man säkert till berörd operatör.

      I extrema fall får man lösa det hela på egen hand och om det finns en senare förbindelse brukar det inte vara något problem att få åka med om man kan förklara vad som hänt.

      Men det kan uppstå situationer då man kan bli utelämnad men om man är lite enveten och inte släpper iväg bussen/tåget innan man fått klart att man får hjälp att komma vidare är risken inte så särskilt stor trots allt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: