SJ måste vässa servicen nu när konkurrenterna kommer

Skandinaviska Jernbanor ( Anonym fotograf )
Skandinaviska Jernbanor istället för utebliven SJ lunch- Anonym fotograf

Jag har flera gånger rapporterat hur servicen på SJs tåg uteblivit och mat inte levereras trots beställningar vilket tycks bli allt vanligare.

Även idag fallerade det och den lunch som jag bokat sedan flera dagar tillbaka serverades inte och ej heller fanns det kaffe i termosarna.

Tidsbrist kanske man skulle kunna gissa men tåget var bara besatt till max 30% och det förekom helt tomma vagnar i tåget.

Många tycker kanske att jag är gnällig som klagar på att den förbeställd och betald mat inte serveras – och kanske är jag det.

Men jag klarar mig alltid då jag har årskort men problemet är att nu när konkurrenterna snart börjar köra igång är det allt viktigare att servicen vässas så att den inte uteblir på ett nästa tomt tåg.

Konkurrenterna är oprövade och behöver inte bevisa något med SJ måste visa att servicen är bättre än som den upplevs idag.

Så nu gäller det för SJ att vässa serviceutbudet så att det håller världsklass – för att möta konkurrensen från nya leverantörer.

Inte skall man behöva illustrera dagens lunch med en bild från Skandinaviska Jernbanor – bara för att SJ inte ens kunde servera den förbeställda maten.

4 svar to “SJ måste vässa servicen nu när konkurrenterna kommer”

  1. Pär Hedberg Says:

    SJAB är ju definitivt på fel spår, när man avlövar SJ2000 konceptet missnöjda kunder kommer inte igen

  2. Karl-Gunnar Says:

    Instämmer. Försöket med det nya nya frukostkonceptet innebär dels en försämrad frukost, men även att bistron inte kan öppna förrän biljettviseringen är klar, eftersom man minskar på personalstyrkan. Förhoppningsvis går försöket i graven.
    Jag har några månader kvar på mitt årskort, och det får bli en prövotid om jag ska förnya kortet eller hitta alternativa färdsätt.

  3. Martin Says:

    Jag fick i alla fall min förbokade trerätters nyligen, men man lyckades inte få fram den till den tid som det var sagt. Då var tåget inte direkt fullsatt helle, och framför allt inte i första klass. Mig gjorde det absolut ingenting, men det är typiskt en sak som folk blir irriterade på. Om man frågar när lunchen/middagen ska serveras så ska den också göra det på den tid som är sagt.

    På väg åt andra hållet hade jag inte beställt något, men jag måste säga att den som då ansvarade för första klass gjorde ett strålande jobb.

    En sak jag noterade var att dörren mellan den tysta avdelningen och resten av vagnen stod öppen hela resan åt båda hållen. Nu var det så pass lugnt, förutom en högljudd telefonör nära Göteborg, så det gjorde inte så mycket. Men jag måste ju säga att poängen faller lite…

  4. Axel Says:

    Att maten uteblir enstaka gånger kan man kanske inte göra något åt.

    Kocken kanske försov sig, trafikstockning hindrade bilen som levererar maten, köttet slut i affären, kocken råkade bränna maten, tåget kanske vände innan fourneringsstationen, alltför många hungriga resenärer, trucken med maten råkade köra över perrongkanten, strejk, oväder, strömavbrott (varm glass och kall kon), tåget växlades inte in till fourneringsplattformen, och ytterligare hundra legitima skäl kanske finns. Då kan en delikatoboll (men det får man kanske inte säga nuförtiden) vara alternativ

    MEN för de som beställt mat måste det ordnas. Då får man ta till extraordinarie åtgärder: hämta på centralens restaurang, be stadshotellet i Södertälje eller Herrljunga leverera på rull eller något annat innovativt.

    Huvudsaken är att de som beställt (och som sitter inlåsta på tåget utan alternativ) får det de förväntar sig.

    Planerar man att utnyttja restiden mellan två möten genom att äta på tåget och det inte finns mat blir man inte glad- Man kan inte äta
    dom där kupongerna SJ delar ut som tröst

Kommentera

