Varför jag överväger att köpa årskort på Blå Tåget nästa år

Snart går mitt nuvarande 7:e årskort ut och det är dags att överväga en förnyelse.

Efter att mottagit nedanstående resebrev funderar jag på att kanske nästa år köpa årskort på Skandinaviska Jernbaner istället.

Med 13 vagnar mot Bästkusten.

Vad kan man egentligen förvänta sig av en resa? Sitta nedtryckt på Facebook eller att välja att ha trevligt med sin medresenärer?

Igår när jag gick på vagn 1 på Blå Tåget så hör jag en dam säga bakom mig att vi har platserna 1 tom 22(tror jag?). Oj en grupp som skulle ut och ha lite trevligt i Göteborg visade det sig senare. Det tog inte många minuter innan det delades ut små drinkglas och personalen fyllde de med någon vätska till gästerna inte för att jag vet vad det var men sällskapet blev pratgladare.

 Full fart på pianot 

Det stod ganska snart klart att det skulle bli högtryck i restaurangvagnen och platstillgången var begränsad eftersom det enl uppgift var två större grupper ombord. Framför mig satt ett äldre par 75+ som verkade ha det väldigt mysigt och när mannen var på toa började det pipa och frugan(?) ropade till mannen att nu är det mat. Det var ju naturligtvis Blå Tågets matdosa som ljöd när deras bord var klart.

Själv siktade jag in mig på att iaf få i mig ett par smörgåsar så mina ben bar iväg till barvagnen där det var en kort kö på 6-8 personer. Jag ställde mig sist och började prata med en attraktiv dam och frågade om jag fick fota hennes bekanta som var i full färd med dans med hjälp av pianistens toner. Jag fick frågan om jag inte dansade, men svaret blev att så mycket alkohol finns det inte på detta tåg att du får upp mig. Kanske lite osmart efter ett sånt fint erbjudande.

Nobbad danspartenr?

Efter att kön omsatts några gånger under mitt samtal köpte jag en Mellerud, en ost och skinksmörgås och en med lax av en riktig pajas bakom disken. En ung trevlig och skämtsam kille som verkligen hittat rätt jobb.
När jag passerade restaurangvagnen såg jag dessa tappra servitriserna och hovmästare som gjorde sitt yttersta, blev andfådd bara att se dom.

När jag kommit till min plats började jag med ost/skinksmörgåsen och konstaterade att detta var inget ihoppressat kadaverkött som många kallar skinka utan detta var helmuskel. Ost kan jag inte så mycket om, men jag kan konstatera att det inte var Prästost, utan denna hade smak. Salladen var krispig och det hade den inte varit om den hade blivit likadan behandlad som de som ligger inplastade på Statoil.
Laxsmörgåsen hade en väl tilltagen dos av lax och till det en mycket god pepparrotsvisp. Salladen var lika fräsch på denna smörgås och hela denna smörgås andades saftighet.

Smak i mängder

Det jag inte tyckte om var att detta bröd som var en kapad baguette och skuren på längden hade en lite väl hård skorpa men i det stora hela var jag mer än nöjd.

Efter Alingsås kom det stora sällskapet tillbaka från restaurangvagnen och jag kände att min förhoppning att lugnt kunna sitta och titta på en av de vackraste vyer man kan se från ett tåg skulle ersättas av en massa tjöt från damer som fått lite för mycket innanför västen. Mina farhågor kom på skam och jag kunde höra fraser som:

Vilken resa

– Man såg att personalen tyckte om sitt jobb
– Har vi verkligen rest i fyra timmar
– Fantastiskt att kunna laga mat i det lilla köket
– Har ätit på betydligt sämre ställen

Det var bara några av fraserna som kom ur gästerna och oavsett vilka de åkt med önskar jag att alla som åker tåg i Sverige ska få lika positiva upplevelser som stärker järnvägens anseende.

Text och bilder från anonym läsare av min blogg.

10 svar to “Varför jag överväger att köpa årskort på Blå Tåget nästa år”

  1. Lennart Says:

    Ja, skaffar du årskort på Blåtåget, lär du ju få tid över till alla dina andra projekt, Jan 😀
    /Lennart

  2. Martin Says:

    Jag borde verkligen pröva Blå Tåget någon gång… Det är bara det att tidtabellen med ett tågsätt inte brukar vara riktigt rättvänd för min del.

    Jag måste dock invända mot omdömet om prästost. Det är klart att köper man en kortlagrad sådan så smakar den inte mycket, men det behöver man ju inte göra…

  3. Andreas Says:

    Jag får passa på att vara lite gnällig nu. Till nästa gång så kan du väl stryka det fullständigt onödiga ordet ”attraktiv” i ”… började prata med en attraktiv dam” innan du publicerar det på din blogg?

    Även om jag förstår att skribenten bara vill vara välmenande, så blir det fel… Massor av människor (kanske flest kvinnor, men det spelar egentligen ingen roll) lever med en ångest över sitt utseende. En del hanterar det ganska bra, en del mår riktigt dåligt av det.

    Tyvärr är sådana här välmenande försök till uppskattning en ganska viktig orsak till det; ”det spelar roll hur jag ser ut” blir ju faktiskt ett budskap till alla kvinnor som läser den här bloggposten. För vem vill inte bli omnämnd som ”attraktiv” på någon annan människas blogg? Det blir liksom bara en bekräftelse på att det är ”rätt” att bry sig om utseendet, vilket oundvikligen skapar ångest hos ganska många människor.

    Just den här reseberättelsen är väl ingen stor grej, men det är ändå så onödigt. En av de enskilt största orsakerna till anorexia hos unga tjejer är för övrigt kommentarer om vikt från deras pappor. Och även om typ alla pappor som säger ”vad söt och smal du är” till sina 12-åriga döttrar bara vill vara snälla och stöttande, så kan det verkligen bli så fel…

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina synpunkter som jag mer än gärna tar till mig.

      Just detta inlägg har jag inte själv skrivit utan är ett bidrag från en av mina tågintresserade bloggläsare – så denna gång får jag nog passa.

      Men i övrigt värdesätter jag dina synpunkter och att du tagit dig tid att formulera dom. Vi har alla fortfarande en förbättringspotential.

      /Årskort Guld SJ

    • husse Says:

      Det var jag som är bakgrunden till den text som årskortguldsj lade ut på denna blogg.

      Jag vill inte dra in någon genusvetenskap om hur olika personer reagerar på att bli kallad attraktiv i denna blogg, för denna blogg håller betydligt högre klass än så.

      Nu råkade det vara så att tjejen i mina ögon var attraktiv och det hade mer med hennes sätt att vara än just själva utseendet.

      Hade det inte varit mer klädsamt om du kommenterade denna positiva reseupplevelse än att sparka sig trött på nåt helt oväsentligt?

      Mvh Husse.

      • Thobias Says:

        Hej Husse.

        Vad menar du med ”Jag vill inte dra in någon genusvetenskap om hur olika personer reagerar på att bli kallad attraktiv i denna blogg, för denna blogg håller betydligt högre klass än så.” ?

        Tycker du verkligen att det Andreas skriver är ”nåt helt oväsentligt”?
        Om svaret är jakande, läs hans inlägg några gånger till och försök förstå, förstår du inte uppmanar jag dig att sätta dig in i ämnet och jobba på din människosyn.

  4. Karl-Gunnar Says:

    Jag är definitivt inte intresserad av att åka tåg som påminner om en Finlandsfärja med piano i restaurangen och tom. spontan dans, och som kör gamla vagnar i långsam takt genom landet, med enstaka avgångar att välja på.

    SJ har med SJ2000 ett koncept som är professionellt och som passar oss som pendlar långa sträckor, ett alternativ till flyget.

    MEN…Om Sj fortsätter att urholka detta koncept som man nu gör så är det inte Blå Tåget eller liknande som är alternativet, utan just flyget. Även Nattåget är ett bra alternativ som man bör värna om och inte slarva bort.

    I den här bloggen har det diskuterats hur servicen urholkas, nu senast försök med reducerad personalstyrka och försämrad frukost. Till det kan väl läggas alla stängda resebutiker, ingen telefonservice utom kontorstid, telefon 0771 757555 för företag verkar nu integrerad med det vanliga numret 0771 757575 med förlängda väntetider, (Allt kan inte köpas på sj.se). Matservering som inte fungerar, framför allt på SJ3000 mot Norrland, eller som kräver mycket lång framförhållning för att kunna servera en trerätters meny.

    Det är ett under att personalen fortfarande är så positiv och professionell, hur länge ska dom orka?

Kommentera

