Några funderingar och reflektioner hur SJ fyller tågen

[image]

Häromdagen tog jag mig en middagstur till Katrineholm och valde att bokade plats på tåg 443 med avgångstid 17:14.

Letade i bokningen efter min favvoplats 17 i både vagn 1 och vagn 2 ( kanske inte vagn 2 för jag är osäker på om de fanns en vagn 2 på tåget ) men den var upptagen och fick istället plats 47 i kupén i kupén som jag inte är så där förtjust i.

Gjorde en chansning att tåget eventuellt skulle vara multat och slängde iväg en bokning i vagn 8 och fick direkt träff och bokningen bet inklusive en trerättersmeny – då jag denna gång var ute i tid.

När jag kom ned till Stockholm C hade jag fullständigt glömt att jag hade bokat vagn 8 och trodde att jag hade bokat vagn 1 och noterade att nästan alla resenärer bordade det främre tågsettet.

Knallade bort till det bakre tågsettet och såg någon ströresenär gå ombord men fick nästan intrycket av att dom bordade fel tåg.

Nåväl, jag gick tillbaka till främre tågsettet där alla steg ombord men upptäckte strax efter avgång att det satt en resenär på min bokade plats.

Smart som jag är kollade jag då SMS-biljetten och kom då ihåg att jag hade bokat vagn 8 i det bakre tågsettet – men det var för sent då så det blev att avvakta till Södertälje Syd för att byta till det bakre.

Detta var snabbt gjort då jag förberedde mig genom att gå längst bak i det främre tågsettet vilket också var tur för det var får resenärer och ingen som skulle med det bakre tågsettet så uppehållet var superkort.

Väl ombord kom noterade jag att hela min 1 klass vagn var helt tom och det var nästan inga resenärer i resten av tåget.

Något kaffe och buffé var inte uppdukat så jag var väldigt spänd på om jag skulle få någon mat överhuvudtaget.

Snart kom den trevlige ombordaren som trodde jag missat tåget och maten som fanns med åkte snabbt in ugnen och buffén med alla tillbehör dukades upp i den nu inte längre helt tomma vagnen.

Efter en stund kom maten och även om det var kort tid ned till Katrineholm så hann jag äta maten i lugn och ro – och blev det kort tid så berodde det på att jag bränt 18 minuter genom att stiga på fel del av tåget på Stockholm C.

Men nu till själva ämnet/frågan:

– Hur tänker SJ när man fördelar resenärerna i tåget då det var nästintill fullt i både 1 och 2 klass i det främre tåget men nästan tomt i det bakre?

Är det en avsiktlig fördelning av resenärerna eller är det bara slumpen som gör att både resenärer ( och personal ) som hamnar i bakre tåget är att gratulera?

Och får frågan inget svar – så i alla fall ett tips om man vill resa lite för sig själv.

6 svar to “Några funderingar och reflektioner hur SJ fyller tågen”

  1. Martin Says:

    Tåget kanske ursprungligen var tänkt att köras med en X2:a och den bakre lades till sent av det ena eller andra skälet?

  2. By Says:

    443 körs väl alltid multat?

    • Martin Says:

      Det var bara ett spontant förslag från min sida, då jag inte studerat vilka tåg som ”alltid” körs multade, respektive ibland eller ”aldrig”. En annan möjlighet är ju att man bokar så att möjligheten finns att någorlunda enkelt dra in multen vid behov, typ fordonsbrist, om det inte är bokat mer än motsvarande en motorvagn.

    • Martin Says:

      Nej, jag tänker bara att om man bokat folk i båda halvor och drar in den ena så måste man boka massor med folk plats och vagnmässigt. Och att de verkligen uppfattar vad som hänt ska man ju inte vara säker på. Den som redan dragit ut en biljett på papper kommer ju ha ett dokument som då anger något annat än vad som egentligen gäller.

      Resultat:
      Var är min vagn?
      Varför sitter det någon på min plats?
      Varför är pendeltåget sent?
      Det är dåligt väder!
      J*vla SJ!
      Åk bil!
      Och så vidare… 😉

      Fast Göran B, som ju jobbar med sånt här, skrev i din tråd i samma ämne i Postvagnen om att SJ bytte platsbokningssystem för en tid sedan och att det återstår en del intrimningsåtgärder innan det fungerar helt tillfredställande. Det är alltså inte omöjligt att situationen förbättras med tiden och att SJ inte alls tänkt, utan att det är standardinställningarna som gjort det.

      • arskortguldsj Says:

        Stämmer att SJ nyligen bytt bokningssystem och man för närvarande håller på med justeringar.

        Så på sikt kommer dessa öde vagnar och andra märkligheter förmodligen att försvinna.

Kommentera

