Leif Mannerström – Kom tillbaka, gör det

Biff a la Lindström

Den senaste tiden har jag ätit väldigt få trerättersmenyer och det var säkert två månader sedan jag åt någon senast.

Men idag hade jag planerat en resa tor Linköping i så god tid att jag hade fått med mat på bokningen.

Dessutom hade strax innan avresan varit och tränat på gymmet så jag var rejält hungrig när jag gick ombord vid lunchtid.

Tyvärr var maten en besvikelse och huvudrätten – Biff Lindström med potatis och persiljesmör – bestod av två torra färsbiffar med helkall potatis och persiljesmöret hade förmodligen tagit ett annat tåg.

Efter att ätit den pyttelilla laxbiten i förrätten gick jag till bistron för att byta ut den torra, kalla huvudrätten mot en bistrorätt med kyckling.

På hemresan var maten varm, rejält varm men verkade ha rest i ugnen ända från Köpenhamn då bla såsen hade separerat och huvudrätten – laxwallenbergare – var helt smaklös efter legat varm så länge.

Man fick direkt samma känsla när jobblunchen blir för sen och man kommer till lunchkrogen 15 minuter innan man stänger och det som finns kvar har legat varmt hela lunchen och det mesta har delats upp i sina beståndsdelar.

Nu skall det sägas – det är inte synd om mig för jag kan välja något annat i bistron.

Men jag tycker synd om SJ som verkar tappat greppet om trerättersmaten.

Man får lite känsla av att man befinner sig på en restaurang som snart skall upphöra och ingen har några som helst ambitioner.

Och det är kanske det som skall hända – det har ju tex inte kommit några nya menyer denna höst.

Kanske ser vi just nu slutet på trerättersmaten – Kanske var det Leif Mannerström insåg och gick till sjöss?

6 svar to “Leif Mannerström – Kom tillbaka, gör det”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Jag delar dina farhågor. Persiljesmöret smälter naturligtvis ner och gör hela anrättningen fettdrypande, smöret ska naturligtvis ligga utanför ugnen. Laxvallenbergaren som jag drabbas av alltför ofta är just så smaklös som du beskriver.
    Men jag vet inte om Mannerström kan reda ut detta, han förekommer ju numera överallt för ibland tveksamma matsatsningar, det finns mycket kompetent folk att anlita.

    • arskortguldsj Says:

      Håller med om att Mannerström kanske är med i lite för många sammanhang vilket kan påverka varumärket.

      Men jag åkte tåg med honom flera gånger och jag såg honom agera när maten som bar hans namn inte levde upp till hans förväntningar.

      LM kan ibland uppleves som lite butter men det är bara förnamnet när hans mat inte var OK.

      Så vad jag saknar är hans argusöga över maten.

      Det är liksom det som är idén med att sätta en erkänd kocks namn på maten – man har anledning att förvänta sig en kvalitetsnivå då kocken inte vill förstöra sitt varumärke på en dålig produkt.

  2. Martin Says:

    Till skillnad från flyget så kan fadd smak i alla fall inte gärna skyllas på att den serveras på hög höjd. Det var ju enklare än flyget, vilket nog förutsätter att tåget inte utrustats med vingar. 😉

  3. tobias Says:

    Det finns kanske flera aspekter som man kan fundera över. SJ byter ju snart från LSG till TrainLogisticPartner som ansvarig för leveranser till tågen och samtidigt är man i slutarbetet av att utvärdera och besluta om eventuell 2-bemanning på SJ2000-tågen, dvs ingen fast befattning i första klass. En inte allt för långtgående reflektion kan väl vara att bistrovagnen placeras närmast 1-klass och att de som förbeställt 3-rätters får hämta den eller bli serverade den från bistron. Stor frukost lär ju också försvinna om det nya arbetssättet implementeras, den fanns i alla fall inte med under testturerna.

  4. janrem Says:

    SJ har väl aldrig gjort något stort nummer av sin 3-rätters, vilket är synd, god mat har alltid varit en del av reseupplevelsen. Hade man från början verkligen satsat på en bra 3-rätterstallrik hade denna förmodligen kostat sådana astronomiska summor att ingen velat beställa den…återstår något intetsägande där man inte ens kan få ett stycke mjukt bröd till måltiden. Det blir affärsresenärerna som får trycka i sig anrättningen, dom behöver ju ändå inte betala för måltiden.

Kommentera

