Hissmysteriet i Alvesta

Hissen från spårövergången till station Alvesta C och gatuplanet
Hissen från spårövergången till station Alvesta C och gatuplanet

I slutet av förra veckan tog jag mig en tur till Kalmar för att "passa barnbarn" vilket innebär det traditionsenligt byte av tåg i Alvesta.

Hade några minuter över och hade tänkt mig att ta en sväng ned till Pressbyrån i den numera lite ombyggda stationshuset.

Eftersom jag hade tung packning valde jag att utnyttja hissen som går från spårövergången ned till gatuplanet.

Men tanken var att bara åka halvvägs ned till den nybyggda sammanbindningsgången mellan trapphuset och stationshuset.

Hit ville jag komma till gången till Pressbyrån på plan 1
Hit ville jag komma till gången till Pressbyrån på plan 1

Gick in i hissen och valde bland alla knapparna men hur jag än tryckte allt mer frenetiskt på dom hamnade jag antingen på gatuplanet eller planet ovanför spåren.

Bara en knapp till gatuplan och våning 2
Bara en knapp till gatuplan och våning 2

Till slut gav jag upp och eftersom mitt tåg som jag skulle fortsätta med hade kommit till perrongen men på vägen till tåget mötte jag en ledsagare som jag passade på att fråga hur man tar sig till ned till mellanplanet in till Pressbyrån.

"Det är bara att trycka på knapparna!" blev svaret och med det fortsatte jag min resa.

Men på vägen hem igen hade jag ännu denna gång lite tid över och beslöt mig att försöka lösa mysteriet hur man kommer till mellanplanet in till stationen.

Efter att tagit nytt grepp på problematiken kom jag snabbt på lösningen.

– Men hur får man hissen att stanna halvvägs ned till gatuplanet så man kan ta sig in till stationen och Pressbyrån?

Svaret är lite överraskande men är det någon som kan komma på det?

14 svar to “Hissmysteriet i Alvesta”

  1. Jan Viderén Says:

    Pil upp eller pil ner för att bara åka ett våningsplan?

  2. Rolf Says:

    Man måste åka upp till plan 2. Sedan kan man trycka på pil ned och hamnar då på plan 1.

  3. Rolf Says:

    Hur många mil tåg har du åkt? Hur många rimmar har du på tåg? Vilka är bästa resdagarna? Är vintern jobbig? Har du gjort någon tågmaraton. (Stockholm-Narvik Narvik-Göteborg Göteborg-Malmö Malmö-Stockholm) Undrar om klarar det på 4dgr?
    vore kul om du hade statestik på hur många mil du åkt. (Kilometerräknare) För du kanske behöver en service snart. 🙂

    • arskortguldsj Says:

      I princip har jag redan från början valt att se mitt tågresande som enbart ett nöja och har inte samlat på mig statistik eller bestämt mig för att åka vissa banor etc.

      Jag har gjort några extra långa resor som Odense – Narvik och triangeln Stockholm – Göteborg – Malmö – Stockholm och Stockholm – Östersund – Gällivare ( med buss ) – Stockholm men på senare tid har det blivit alltmer korta resor mest bara för att njuta av att åka tåg.

      Kan tyckas lite fantasilöst men fokus med mitt resande har alltid varit att njuta dvs åka dit jag har haft lust att åka – just i stunden.

  4. Jimmy Says:

    E knappen?

  5. André Says:

    Vi kommer aldrig att få veta eller?

  6. arskortguldsj Says:

    DET RÄTTA SVARET

    Det rätta svaret är att det finns två uppsättningar knappar i hissen och ytterligare en på den andra sidan väggen.

    Denna knappsats har en knapp för – just våning 1 där gången till Pressbyrån finns.

    Ni som varit ofta i Alvesta vet om att gången till in till Pressbyrån på plan 1 dvs mellanplanet byggdes efter det hissen färdigställdes.

    Då satte man troligen en ny knappsats med knapp för den nya utgången på plan 1 men bibehöll den första som saknade knappen till plan 1.

    Om man nu inte ville/kunde byta ut även denna knappsats borde det ha varit behändigt med en liten diskret förklarande skylt som berättade att om man ville till plan 1 för att köpa en Schweizernöt i Pressbyrån – skulle använda sig av knappsatsen på motsatta väggen.

    Så ledsagaren hade helt rätt – det var bara att trycka på knappen om bara inte den gamla mannen med kameran hade tagit fasta på – fel knappsats.

  7. Harald Svenssson Says:

    Hur kommer det sig att du inte byter i Linköping? När jag åker till Kalmar så tar jag hellre Kustpilen. Längre restid, men mysigare resa.

Kommentera

