SJ slutar med "Stor frukost" from 30 mars(?)

 Från den 30 mars serveras enligt uppgift inte längre "Stor Frukost". 

Från den 30 mars serveras enligt uppgift inte längre "Stor Frukost".

Den går inte längre att beställa och frukosten blir enhetlig för alla som reser i första klass och kommer att vara identisk med en förbeställd variant som även går att få om man reser andra klass och hämtar i bistron.

Enligt uppgift kommer resenärer med Årskort Guld att kompenseras ekonomiskt.

Mer om detta när jag vet mer om hur resenärer som har köpt SJs Årskort Guld skall kompenseras.

Att SJ justerar och utvecklar sitt serviceutbud på tågen är rimligt och att detta påverkar även resenärer som köpt årskort. Men tyvärr ät detta ett ytterligare exempel där man försämrar för resenärerna.

Senast var det när man tog bort serveringen den 1 september 2014 på SJ Kust Till Kust-tåg mellan Kalmar och Göteborg.

Lite märkligt är att man försämrar servicen den 30 mars bla på den lönsammaste av alla SJ-linjer den mellan Stockholm och Göteborg samtidigt som MTR Express två veckor innan börjar sin trafik på linjen.

Lite svårt att se hur detta nya servicegrepp passar in i SJs vision – Ett SJ att lita på och längta till.

10 svar to “SJ slutar med "Stor frukost" from 30 mars(?)”

  1. Kent Says:

    Gång på gång blir jag besviken på servicen. Varför bryr sig inte SJ om sina kunder??

  2. Karl-Gunnar Says:

    Det var droppen! jag kommer inte att förnya mitt årskort, nu blir det flyget. Och givetvis får jag nu också chansen att prova de andra alternativen till SJ som finns. Veolia och MTR mm.

    Jag har haft årskort guld i mer än tio år och hela tiden sett försämringar. Senast att trerättersmenyn förenklats med maten serverad i plasttråg. Den stora frukosten var någon jag alltid såg fram emot.

    Mannerström kom tillbaka, allt är förlåtet!

  3. Tobias Says:

    ”De som framförallt berörs av borttagandet av Stor frukost är de kunder som köpt ett Årskort Guld och har Stor frukost i biljetten. De som står som köpare av kortet kommer även att få en ekonomisk kompensation. Den som nyttjar kortet får personligen ingen kompensation. Övriga 1 klass-resenärer som redan har beställt Stor frukost efter den 29 mars kommer att få pengarna återbetalda

    Innehållet i det nya frukosterbjudandet ger kunder i både 1 och 2 klass en bättre frukost än tidigare. För de som är van att äta Stor frukost kommer förändringen att innebära en viss skillnad jämfört med idag.”

    • arskortguldsj Says:

      Tack för informationen som kompletterar mitt inlägg.

      Att man ändrar i upplägg och serviceutbud är något som man bode får räkna med och är i grunden något positivt.

      Kompenserar man dom resenärer som köpt Årskort Guld där Stor Frukost ingår och dom som bokat resor med samma frukost samtidigt som man uppgraderar ”standardfrukosten” får man nog acceptera förändringen.

      För som sagt var – inget kan och skall nog inte heller vara samma för evigt.

      Skall bli intressant hur SJ avser att kompensera dom resenärer som har Årskort Guld och som tex pendlar med stor frukost varje arbetsdag.

      Utebliven frukost brukar kompenseras med 100:- i värdekuponger så räknar man med 200 frukostresor per år blir det en hel del pengar.

      Alla kanske inte reser så ofta – men det finns många som just köpt årskort för sin arbetspendling.

  4. Tobias Says:

    Jag tror slopandet av Stor Frukost är kopplat till de nya arbetsrutiner som införs per den 1 maj i år. Då kommer alla X55 och alla direktgående X2 att vara bemannade av endast 2 ombordpersonal. För att ombordpersonalen ska hinna med så behövs nog förenklade rutiner, där till exempel uppvärmning av bröd och den i storlek udda Stor Frukost blir för komplicerat och tidskrävande. Vad jag förstår blir det nu bara utdelning av en påse med färdigbredd bulle och övriga tillbehör. Hörde dock att allt i påsen ska vara av hög kvalitet och både ekologiskt och kravmärkt.

  5. Tomas Says:

    Jag har pendlat i arbetet på Årskort Guld i sex år vilket under omständigheterna fungerat bra. Däremot är jag djupt bekymrad över hur SJ resonerar kring sitt serviceerbjudande. Den senaste anpassningen av den så kallade trerättersmenyn måste väl klassas som ett haveri. Maten i plastlådorna är extremt tråkig och smaklös, och häromdagen var den lilla chokladkakan i efterrättsskålen till och med mindre än de brownies som ligger i fruktskålen på kaffebordet.

    Min uppfattning är att dessa förändringar är första steget till helt slopad stolsservering i första klass med hänvisning till bistron, för att pressa kostnaderna ytterligare. Genom tillräckligt stora försämringar kommer kunden inte att efterfråga produkten och då kan man avsluta med argumentet att kunderna inte vill ha en trerättersmeny serverat vid stolen.

    Mitt årskort går ut i slutet på mars och precis som kommentar ovan kommer jag att lämna SJ till förmån för flyget, trist då jag gillar att åka tåg. På flyget får man fortfarande frukost, med både individuell frukostbox och varmt bröd – hur kan det fungera så bra i luften när SJ tycks ha stora problem på marken där varken tyngd eller utrymme kan vara ett bekymmer?

  6. janrem Says:

    Synd, i begynnelsen med X2000 var det service och kvalitet på all mat som hette duga.

  7. Tobias Says:

    Kan den ändrade frukosten eventuellt hänga samman med detta kring minskad bemanning?

    Seko begär central förhandling angående SJ beslut om minskad bemanning på SJ Snabbtåg.

  8. Tobias Says:

    Kvinnan bakom ”Pålitligt, Enkelt, Härligt och Mänskligt” får nu lämna SJ AB.

    Hon lämnar SJ på dagen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: