Tågkedja

Godståg från Ramnäs bruk lastat med en kedja ankommer till Säter för tågmöte.
Godståg från Ramnäs bruk lastat med en kedja ankommer till Säter för tågmöte.

Häromdagen när jag var i Säter och väntade på mitt södergående tåg stannade ett godståg lastat med en jättelång kedja på stationens ena spår.

Passade på att ta lite bilder av lasten som troligen kom från Ramnäs bruk som är specialist på tillverka långa kedjor till bla offshore-industrin.

Länkar i massor
Länkar i massor

Eftersom kedjan är så lång måste man slinga den över flera vagnar vilket man tex ser på nedanstående bild.

Är man lång så måste man bre ut sig över flera vagnar
Är man lång så måste man bre ut sig över flera vagnar

Dom rostfria vajrarna är till för att hålla ihop kedjan så att den går lättare att lasta på och av vagnarna med en travers.

Rostfria vajrar för att hålla ihop lasten bla vid lastning/lossning.
Rostfria vajrar för att hålla ihop lasten bla vid lastning/lossning.

Dessutom skall dom se till att kedjan inte "ringlar" av vagnarna och ned på spåret.

Detta har faktiskt hänt och fram till dess lokföraren upptäckte vad som hänt hade man skadat en massa spår och kontaktledningar.

Men på detta tåg var allt väl surrat så efter det att mitt södergående persontåg kunde godståget fortsätta norrut till sitt mål som troligen är Uddevalla hamn.

Så fort det södergående persontåget kommit bär det iväg igen.
Så fort det södergående persontåget kommit bär det iväg igen.

Kul att kunna komma så nära ett godståg och ta lite trevliga bilder.

Speciellt tack till dom duktiga skribenterna på Postvagnen ( www.postvagnen.com ) som hjälpt mig med faktauppgifterna.

Annonser

6 svar to “Tågkedja”

  1. Sven O. Sjostedt Says:

    Mycket intressant. Tack för att du är så uppmärksam och delar med dig. Undras hur lång kedjan-kättingen är när den är utsträckt I hela sin längd?

  2. Ulf Says:

    Är det inte ett lite konstigt vägval Ramnäs-Säter-Uddevalla? Men nu kan jag inte järnvägsnätet, och har inte heller koll på var man vill köra gods med tanke på persontrafik, belastning m.m.

    • arskortguldsj Says:

      Håller med och det var lite min egen reaktion när jag läste detta.

      Så kanske är det en uppgift som man kanske bör ta med en nypa salt.

      • Martin Says:

        Att döma av grafen så var det tåg 6778 från Ramnäs bruk (Brattheden) till Borlänge. Vart det tog vägen sedan vet jag inte. En gissning är väl att man bytte till ellok i Borlänge istället för att köra diesel hela vägen. Om man tittar på en karta eller flygbild ser man att anslutningen från Ramnäs bruk ligger så att tåget kommer ut med loket norrut om man drar ut det.

  3. jocke Says:

    Här har vi exempel på något som hade varit svårt att transportera med annat än tåg (och båt). Får hoppas de fixar till driftsäkerheten istället för att fortsätta avreglera.

  4. Lars Helmin (@larshelmin) Says:

    Prochain arrêt ( ung. översättn. framförvarande stopp i kedjan som det står i tågen i det franskspråkiga Schweiz )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: