Säter – Utrop om spårbyte men inga spårskyltar

Befann mig häromdagen i Säter och skulle åka tillbaka söderut till Stockholm.

Noterade på stationsmonitorn och utrop i högtalarna att tåget hade fått nytt spår och skulle inkomma på spår 1 istället för spår 1.

I och för sig inget problem men det visade sig att det inte fanns några skyltar som visar vilket spår som är vilket.

Nu är Säter ingen stor station men om SJ nu har bestämt att stanna vid stationen med både sina IC-tåg och moderna snabbtåg borde det finnas tydliga skyltar som anger vilket spår som är spår 1 eller 2.

Man får lätt intrycket att Säter är en dysfunktionell station.

4 svar to “Säter – Utrop om spårbyte men inga spårskyltar”

  1. Martin Says:

    Det verkar lite märkligt eftersom det är nya skyltar enligt nuvarande design uppsatta. Å andra sidan är problemet inte så stort med tanke på trafiken. Dessutom ligger ju spåren på samma plattform. Och även den som gillar öppna plattformar (på vagnarna ) från förr tycker nog att godståget ser lite väl al fresco ut. 😉

    Godståget 6778, som jag tror att det var, skulle egentligen ha mött snabbtåget 675 i Gustafs norr om Säter. Enligt plan skulle 6778 ha passerat Säter 13:56.

    • arskortguldsj Says:

      Märkligt att det skall finnas spårskyltar då jag inte såg några och inte heller kan se några på mina bilder och ej heller på den video som jag dessutom tog på plats.

      Men jag kan naturligtvis ha misstagit mig.

      • Martin Says:

        Du missförstod nog vad jag menade och det kanske var så att det blev lite otydligt. Jag har inte varit i Säter och tittat, även om jag åkt förbi både med tåg och bil ett antal gånger.

        Det jag menade var att det är märkligt att det inte verkar finnas några skyltar som anger spårnummer, med tanke på att de övriga skyltarna på stationen synes vara utbytta till den moderna mörka designen. Om det fortfarande varit skyltarna från SJ:s blå period hade det varit mer förståeligt om skyltarna saknades.

      • arskortguldsj Says:

        ”Du missförstod nog vad jag menade och det kanske var så att det blev lite otydligt. Jag har inte varit i Säter och tittat, även om jag åkt förbi både med tåg och bil ett antal gånger.”

        Japp, jag missförstod dig. 🙂

        ”Det jag menade var att det är märkligt att det inte verkar finnas några skyltar som anger spårnummer, med tanke på att de övriga skyltarna på stationen synes vara utbytta till den moderna mörka designen. Om det fortfarande varit skyltarna från SJ:s blå period hade det varit mer förståeligt om skyltarna saknades.”

        Japp, det var det som var lite underligt för alla andra skyltar verkade vara väldigt nya.

Kommentera

