ÅKGSJ dissar snabbtåget för IC-tåg

IC-tåg i Norrköping på väg till Malmö

I helgen valde jag bort det sedvanliga snabbtåget för min kortresa till Norrköping.

Anledningen till detta var helt enkelt att IC-tåget till stod inne och skulle just avgå när jag kom in med pendeln till Stockholm C.

Tåget var i princip fullbokat men jag lyckades hitta en ledig plats i den minimala 1 klassavdelningen som delas med 2 klass i det för övrigt långa tåget med 2 klassvagnar.

I tåget fanns det en liten kiosk av den typ som verkar vara på utdöende då trots att den är lite charmig är lite opraktisk då man spärrar passagen genom vagnen när man står i kö för att handla i matluckan.

Trots att det var fullsatt var det god stämning vilket kanske beror på att det är en billig förbindelse ned till Malmö.

Priset är halva priset för snabbtåget och faktiskt billigare än Veolias Snälltåg som gick nästan samtidigt.

Nu finns det inte WiFi på tåget som tex på Veolias Snälltåg men resenärerna uppmanades av den trevliga ombordaren att "surfa på egen hand" vilket tydligen numera fungerar hyfsat bra då många numera har smartphones som man kan surfa på eller via.

I Norrköping C lämnade jag IC-tåget för att ta snabbtåget tillbaka.

Visserligen går snabbtåget snabbare och med klart bättre komfort och det är en himmelsvid skillnad mellan den trånga kiosken på IC-tåget och den spatiösa bistron på snabbtåget.

Men som jag brukar säga – personalen gör halva resan – och resenärerna på IC-tåget tycktes liksom jag trivas.

Och åka i 160 km/timmen är klart snabbare än att åka bil – och så slipper man köra.

4 svar to “ÅKGSJ dissar snabbtåget för IC-tåg”

  1. Martin Says:

    Det låter som BFS9 det där.

    Större delen av de vagnarna är ju föremål för ombyggnad till RB7.

    Jag minns att det satt en telefonautomat borta vid godsutrymmet från början också. Hur man tänkte med kiosken kommer jag aldrig begripa, just eftersom det är så trångt där.

    Det är ju inte nog med själva kiosken, utan det sitter ju ett grund bord mitt emot, som folk förstås ställer sig vid. Fast det ser ju lite mysigt ut, men ur ett rent praktiskt perspektiv är det onekligen mindre lyckat.

  2. Olof Antonsson Says:

    IC är ett utmärkt tåg, inte minst 1:a-klassvagnarna (med underbara mjuka säten) som jag personligen minst lika gärna åker i som de i X2000 (och hellre än SJ3000).

    För övrigt har jag förstahandsinformation om att 1:a-klass ombord på IC föredras framför övriga transportmedel av en viss domare i en viss populär frågesportlek i tv.

    Kiosken som väl allt mer fasas ut till fördel för de nya bistro-/familjevagnarna tycker jag är mysig, det är lite trevligt att stå utanför och trängas med andra passagerare.

    Min personliga uppfattning är att man bör köra ned den surrealistiska och vackra restaurangvagnstyp som f.n. trafikerar Kiruna – (?) i de norrländska obygderna söderöver -> http://www.jarnvag.net/vagnguide/r4 .

Kommentera

