ÅKGSJS nya favoriträtt i bistron – Grönsaker i röd curry

Grönsaker i röd curry

Ett vanligt önskemål på sociala medier är att det skall finnas fler vegetariska matalternativ på SJs tåg.

SJ brukar försvara det magra utbudet med att dom flesta resenärer trots allt vill ha icke vegetarisk mat och nog är det säkert så.

Sedan finns det olika definitioner av vad vegetarisk mat får innehålla och inte så sällan har dom vegetariska alternativen kritiserats för att trots allt innehålla något som inte bör vara där

SJs senaste vegetariska rätt – Grönsaker i röd curry – skall enligt uppgift möta dom strängaste krav på vegetarisk rätt som även dom mest rättrogna kan njuta av.

Dessutom är det min absoluta favoriträtt på tågen just nu och jag äter nästan uteslutande denna rätt när jag behöver något värmande efter att frusit på perrongerna.

Eftersom det ingår "fri mat" i Årskort Guld och jag åker så mycket tåg måste jag vara lite försiktig med vad jag stoppar i mig och då är just denna rätt alldeles utmärkt – speciellt om jag är lite sparsam med riset.

Denna liksom alla övriga vegetariska rätter kräver lite extra salt för att blomma ut så min rekommendation är att krydda med pepparen och halva innehållet i den medföljande saltpåsen.

Men – Grönsaker i röd curry – är absolut min favorit och jag ser fram emot många fler tågresor njutande av den starka såsen och det perfekta riset.

PS: Jag har en ny favvo vad det gäller smörgåsar också – men det kommer lite senare.

6 svar to “ÅKGSJS nya favoriträtt i bistron – Grönsaker i röd curry”

  1. Tobias Says:

    Något annat trevligt från bistrohörnan..

    ”Pant från SJs tåg hjälper SOS Barnbyar
    De flaskor och burkar som hamnar i bistrons återvinningskärl eller samlas upp i tågen vid städning är tillsammans värda mycket pengar. Insamling av panten görs nu strukturerat, och före jul kunde SJ skänka 230 000 kronor till SOS Barnbyar i Bolivia.”

  2. Tobias Says:

    Ren spekulation, men jag gissar att det var städ som tog hand om burkarna. Sedan SJ tog över städ i egen regi, så råder förbud mot sådant vad jag förstår.

    Det är ju även konkurrens om burkarna från annat håll. Har noterat ett par gånger då vi rullat in på Cst, att tillfälliga migranter snabbt rusar ombord på tåget och går igenom vagnarna innan det är dags att rulla ut till Hagalund.

    • arskortguldsj Says:

      ”Ren spekulation, men jag gissar att det var städ som tog hand om burkarna. Sedan SJ tog över städ i egen regi, så råder förbud mot sådant vad jag förstår.”

      Kanske är det så.

      ”Det är ju även konkurrens om burkarna från annat håll. Har noterat ett par gånger då vi rullat in på Cst, att tillfälliga migranter snabbt rusar ombord på tåget och går igenom vagnarna innan det är dags att rulla ut till Hagalund.”

      Även jag har noterat detta.

  3. Tobias Says:

    Jag får nästa vecka tillgång till menyer för cafeét på MTR Express. Fick också info om, att det inte kommer hanteras kontanter ombord på tågen. Endast betalning med de vanligaste kreditkorten, vilken kanske innebär att ungdomar med electron-kort och äldre människor utan kreditkort, kommer känna sig besvikna när de går för att handla något att äta eller dricka.

    • arskortguldsj Says:

      ”Jag får nästa vecka tillgång till menyer för cafeét på MTR Express.”

      Ser fram emot menyn med spänning.

      ”Fick också info om, att det inte kommer hanteras kontanter ombord på tågen. Endast betalning med de vanligaste kreditkorten, vilken kanske innebär att ungdomar med electron-kort och äldre människor utan kreditkort, kommer känna sig besvikna när de går för att handla något att äta eller dricka.”

      Kan bli knepigt för det är många resenärer som av olika anledningar inte har/får kreditkort/bankkort som tillåter offlinedebitering ( dock ser jag att tar emot Visa Electron ).

      SJ får ofta kritik för att man inte tar Electronkort då man int ekan garantera uppkoppling och därför då inte alltid kan godkänna köp.

      Dock tar man alltid emot kontanter men tar MTR Express inte kontanter blir det nog knepigt för många resenärer.

Kommentera

