Dagens meningslösa matresa

IMG_3661

Idag blev min middagsresa till Skövde en helt meningslös resa då den beställda middagen inte fanns med på tåget.

Jag hade jag bestämt mig att göra ett försök att boka trerättersmeny och trots allt kanske börja testa maten.

Sedan SJ bytte menyer senaste gången har kvaliteten sjunkit så mycket att jag avstått från att beställa trerättersmenyer..

SJ har även själva identifierat kvalitetsproblemen och planerar därför en omstart under sommaren. ( SJ medger kvalitetsproblem och ser över maten i 1 klass ).

Resan gick denna dag till Skövde och jag hade medvetet avstått från både boka trerättersmeny och ej heller äta något annat på nedresan.

Efter att bla fotograferat den nya fina spårövergången dvs "röret" över spåren var det dags att åka tillbaka – och äntligen äta middag i form av den beställda trerättersmenyn.

Väl ombord kunde jag bara konstatera att det inte fanns någon mat lastad till mig – trots bekräftad bokning.

Såg ej heller någon annan som åt mat vilket i och för sig kan bero på att det var ett eftermiddagståg.

Men jag kan bara konstatera att SJ har helt rätt – man har inte kontroll på maten på tågen – som verkar ha spårat ut helt.

Det blev att gå till bistron och inhandla den vegetariska rätten som jag gillar högt – men någon beställd trerättersmat blev det inte.

Men med tanke på att jag åkte Stockholm – Skövde tor för att äta middag som jag betalt för – och sedan inte få någon middag – var det verkligen fråga om en meningslös matresa Skövde tor.

Tänk om jag hade bokat Birka Cruises med gourmetmiddag med damen och sedan när man kommer ombord för beskedet att bokningen man har i handen inte finns och man hänvisas till cafeterian.

Tror att SJ måste göra ett krafttag för att se till att matserveringen på tågen fungerar – Man har i all fall serverat mat på tågen i hundra år så kunskapen borde finnas inom organisationen.

2 svar to “Dagens meningslösa matresa”

  1. A Says:

    Jag åker också mycket tåg med SJ Guld. Jag har nog dock inte lika mycket inflytande på SJ som du har med din blogg, så jag skulle gärna be dig propagera för mat med dels en ordentlig näringsdeklaration och även lite ”nyttigare” mat. Dvs i mitt tycke mer färskt grönt och mer protein.

    För min del skulle jag hellre ta en rejäl bit kyckling med keso och sallad på tåget än en trerätters. Ett lowcarb-alternativ tror jag skulle vara uppskattat både i bistro och förstaklass. Av dina inlägg att döma så tror jag att det ligger i linje med dina egna önskemål också.

    Ett annat önskemål är att ha frukost PÅ nattågen. Kliver man av före 06 finns ingen frukostmöjlighet och även efter 06 kanske man byter till annat tåg och inte har möjlighet att utnyttja den hotellfrukost som erbjuds. Det borde vara möjligt att dela ut frukostpaket vid väckning eller på perrongen när man stiger av.

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dina värdefulla synpunkter-

      Vill inte överdriva bloggens betydelse men jag vet att en hel del även på SJ läser bloggen och gärna tar emot dina och andras synpunkter.

      Skall vara tydlig med att jag har ingen löpande kontakt med SJ i denna fråga och ej heller finns med i den referensgrupp som man nämnder i sitt nyhetsbrev.

      Men noterar med viss kuslighet att väldigt många synpunkter som jag lämnar faktiskt resulterar i åtgärder från SJ – inte alla och underligt vore väl det – men väldigt många.

      Jag tycker att dina förslag är bra och jag ser gärna fler näringsriktiga alternativ – det ligger i tiden.

      Kan faktiskt notera att en del näringsmässigt tveksamma produkter som den goda men fettbomben i form av räkbaguette har ersatts med mer matiga och mindre fettrika alternativ.

      Sedan finns det nu ett veganskt alternativ som jag är väldigt förtjust i och som – lite förvånande kan man tycka – nu har fått en annorlunda kryddning kanske inspirerat av mina synpunkter.

      Anledningen till att man inte kan få frukost/lättfika på tågen hela dygnet beror på att även bistromannen/kvinnan måste få sova. Man har trots allt väldigt generösa öppettider.

      Mitt förslag är att kunna ha en begränsad servering även på natten då det trots allt finns vaken personal på tåget ( minst två personer utöver föraren ).

      Så löste man det på nattåg 1 och 2 en tid innan man tog bort det av skäl jag inte känner till men troligen är brist på efterfrågan.

      Men fortsätt gärna att skriva för SJ lyssnar på resenärerna och anpassar sig gärna till de förslag som delas av tillräckligt många och går att realisera.

      Så varför inte ett mer näringsriktigt alternativ på tåget?

Kommentera

