Rättelse om Cityvärldar på Stockholm C

Rättelse om Cityvärldar på Stockholm C

Efter kontroll hos Jernhusen har det framkommit att dom populära Cityvärdarna på Stockholm C inte kommer att försvinna.

Man skall bara starta om med en ny grupp cityvärdar eventuellt med ett kortare glapp emellan.

Även SJs kundvärdar kommer att finna spå plats och arbeta parallellt men då fokuserat på SJs kunder medan Cityvärdarna arbetar mera brett.

Beklagar att dom första felaktiga uppgifterna om att Cityvärdarna skall försvinna som jag fick i flera omgångar tyvärr inte var helt korrekta.

7 svar to “Rättelse om Cityvärldar på Stockholm C”

  1. Simon Says:

    Hej! Simon här, tänkte ställa en fråga som jag har grubblat på i vad som känns som en evighet: Finns det möjlighet att åka tåg från Stockholm till Narvik utan att behöva övernatta på hotell? Att resa hela vägen med nattåg 94 har länge varit en drömresa men jag skulle helst vilja åka tillbaka samma dag som jag kommer fram. Den enda vägen som jag har hittat är någon i Norge på hemresan men jag skulle gärna vilja åka tillbaka i Sverige. Så jag tänkte att du som är en mer erfaren tågresenär än vad jag är kanske vet något mer om just detta? Gudomligt tacksam om du hittar en resa som matchar mina önskemål 🙂 /Simon

    • arskortguldsj Says:

      Hej Simon,

      Tidigare gick det att åka fram och tillbaka samma dag och ändå få några timmar i Narvik medan man slutstädade tåget.

      Gjorde den resa flera gånger och det var väldigt trevligt.

      Tyvärr går det inte längre utan man måste övernatta antingen i Sverige eller i Norge för att ta nästa dags tåg 93 tillbaka.

      Om man är lite äventyrlig kan man övernatta i Narvik men annars i Sverige tex Kiruna antingen på väg upp ( och ta morgontåget till Narvik nästa dag ) eller på återresan med sista dagtåget från Narvik och sedan tex övernattning i Kiruna eller varför inte Gällivare.

      Om man vill återvända samma dag får man vända på en station där det södergående tåget kommer att stanna efter det man stigit av det norrgående.

      Lägger man tidtabellerna för tåg 93 och 94 bredvid varandra ser man lätt vid vilken station som är den optimala ( givet tågen håller tidtabellen förstås ).

      Just i natt är det Riksgränsen som är den optimala platsen – men bara med 9 minuters marginal . . . .

      Hoppas att du trots allt får en trevlig resa.

      /Årskort Guld SJ

  2. Simon Says:

    Tack för svaret! Jag har noterat att man kan ta bussen från Narvik till Kiruna samma dag men man kan inte komma längre än så. Det får väl bli en tripp till Abisko tor då där man har ganska god marginal och ändå får åka en bit på Sveriges vackraste sträcka! Iaf, tack för svaret 🙂 Mvh en mycket trogen läsare!

    • arskortguldsj Says:

      Tack för som vänlig orden.

      Skulle dock rekommendera att spendera pengar på en övernattning i alla fall i Sverige som är lite billigare än Norge.

      Åker du mycket tåg kanske du har priopoäng att spendera på hotell.

  3. Simon Says:

    Då kommer vi till den lite roliga faktan om det hela, jag spenderar en del pengar på att åka tåg själv och jag har åkt till dvs städer hittills såsom Malmö, Göteborg etc. Jag skulle gärna övernatta på hotell MEN jag är bara 13 år…. De flesta hotell har ju åldersgräns på 16/18 år så det var lite därför jag frågade om det fanns en resa tillbaka samma dag. Är för övrigt en aning arg varje gång jag bokar en resa eftersom för att jag ska kunna ha ett priokort så måste jag vara 16 år. Men tack för den övriga infon 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Borde ha kommit ihåg att du är ung – missade det.

      Intressant att du kan åka Stockholm – Narvik, men inte får övernatta på hotell.

      Har inte ens tänkt tanken.

  4. Simon Says:

    Det är nog inte att du inte kom ihåg det, jag har nog aldrig heller nämnt att jag är 13.

Kommentera

