Matkampen på spåren hårdnar

Skandinaviska Jernbaner - Fotograf: Anonym

Sedan jag häromdagen åt MTRs räksmörgås som får SJs räksmörgås att liknas vid en torkad ostmacka i solsken har kampen om tågresenärerna gommar hårdnat rejält.

För dom som vill och kan betala för matkvalité och service på Blå Tåget erbjuds mat och restaurangmiljö som får resenärer att inte vilja lämna tåget.

Då får man läcker mat som lagas på tåget serverat på vita dukar.

Skandinaviska Jernbaner - Fotograf: Anonym

Dyrt, – ja, men i gengäld upplever man en tågoperatör som tar detta med mat på allvar.

Och det är det som skiljer dom som vill och kan från dom som kanske vill men inte kan – och som nu kanske lite sent – insett det.

Kampen om resenärerna på linjen Stockholm – Göteborg börjar rejält den 21 mars.

Men slaget om maten har redan vunnits av – Skandinaviska Jernbanor/Blå Tåget.

Annonser

4 svar to “Matkampen på spåren hårdnar”

  1. Simon Says:

    Hej! tänkte bara ställa en snabb fråga. Du som troligtvis åkt nattåg 94 upp mot Narvik ett flertal gånger, har du ofta upplevt förseningar, var förseningarna långa/korta, vilket sträcka brukar det hända på och vilken årstid är värst? Kan va bra att veta detta då jag kanske tar en sväng till Abisko från Uppsala tor och har ungeär 1 timme och 40 minuters bytesmarginal, jag tror iaf inte att sommaren är värst då det inte finns någon snö då. Tack för svar! 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Rent generellt är linjerna uppe i norra Norrland mer utsatta för förseningar och då längre sådana än andra mest beroende på att det är långa avstånd och naturen ibland kan ställa till med både det ena och det andra.

      Utgå ifrån att allt kan hända och mitt tips är att ta kontakt med tågpersonalen och berätta vad du har för planer så får du goda råd.

      Skulle du få problem och inte kan få den info du behöver kan du alltid använda Trafikverkets telefoner på stationerna för att få besked om vad som händer med tåget.

      I Norrland är det inte som i resten av landet – man kan tom avtala om att tåget skall stanna på stationer som tex inte ingår i tidtabellen bara man stämmer av detta tågpersonalen.

      Men grundtipset är att stämma av med tågpersonalen på tåget – dom har koll.

  2. Gustav Says:

    Dyrt?

    Prisvärt skulle jag kalla det.

  3. Olof Antonsson Says:

    Jag arbetar i Göteborg. På kontoret åker man inte sällan till Stockholm med tåg. När planering av möten i huvudstaden diskuteras är ofta den första fråga som ställs: ”Skall ni åka med Blå Tåget?” Blå Tåget ligger i tiden, de har kontakt med verkligheten och resenären av idag, till skillnad från SJ. Kunden efterfrågar riktig mat i restaurangvagnar, och är mer än gärna beredda att betala för det. SJ:s uppfattning att bortrationalisera värdiga former av måltidsintag på sina tåg är omodernt och kommer att över tid ligga dem i fatet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: