MTR Express – Sista provkörningen inför premiären imorgon

Var idag tillbaka efter dagens tågresor och upptäckte MTRs röda tåg på spår 10 så jag hoppade över pendeln och rusade istället dit för att ta lite bilder.

[image]

Det var MTR Express som just skulle göra den sista provturen Stockholm – Göteborg tor inför premiärturen imorgon lördag 08.36.

Tågpersonalen försökte övertala mig att hänga med ned till Göteborg och tillbaka men jag hade lovat att komma hem till särbon och middagen så jag tackade för den vänliga inbjudan och lovade att återkomma imorgon lördag 08.26 för den första skarpa avgången.

Så imorgon åker jag på egen betald biljett med första skarpa turen 08.36 till Göteborg för direkt återvända med SJs X2000 tillbaka för att hinna hem till familjemiddagen.

Jag kommer att vara på plats i god tid innan avgång för att filma och kanske göra lite intervjuer.

Åker ni med samma tur så är ni naturligtvis välkomna att höra av er och ställer ni upp för intervjuer före, under eller efter resan är det bara att ta kontakt.

Jag åker sålunda:

08.36 Stockholm – 11.55 Göteborg MTR Express tåg xxxx
12:30 Göteborg C – 15:31 Stockholm C SJ, Snabbtåg, tåg 434

Hoppas vi syns på lördag – det vore kul.

11 svar to “MTR Express – Sista provkörningen inför premiären imorgon”

  1. Fredds Says:

    Hur upplevde du stolarnas komfort jämfört med SJ 2000 och SJ 3000?

    • arskortguldsj Says:

      Absolut helt OK.
      Nu är jag inte särskilt känslig för komforten i stolar och sitter nog bekvämt i det mesta.
      Men dessa stolar var helt OK för mig i alla fall.

  2. Simon Says:

    Hej! tänkte bara ställa en snabb fråga eftersom sj inte har svarat på den än: Nu är min resa till Abisko tor bokad, min fråga är att om mitt nattåg upp blir försenat så att jag inte hinner med det andra tåget hem skulle jag då kunna hoppa av i t.ex Kiruna flr att sedan hoppa på samma tåg som jag skulle tagit från Abisko?

  3. Simon Says:

    1 Nej det har jag inte eftersom jag bokade tor och inte via.
    1 Bytestiden i Abisko är ca 1 timme och 40 minuter

    • arskortguldsj Says:

      Det var tor jag egentligen menade. 🙂

      Om du blir försenad mer än 60 minuter på uppresan så att du missar returen blir det ingen resa till Abisko och resan blir därmed ”meningslös”.

      Då får du ta första returresa tillbaka tex från Kiruna eller annan plats längs med linjen.

      I och med att resan då är meningslös får du tillbaka kostnaden både för uppresan och nedresan samt fika/mat medan du väntar på tåget tillbaka.

      SJ kan ha synpunkter på detta men så är EU-regelverket.

      Så blir tåget mer än 60 minuter och du kan hävda att resan från ditt perspektiv därmed blir meningslös så skall du sålunda ha alla pengar tillbaka.

  4. Simon Says:

    Tack så himla mycket för informationen :), förresten så eftersom jag har bokat och kommer boka resor till sommaren så undrar jag om du har något/några tips på en vacker sträcka/fint ställe att åka till, bonus om sj 3000 går dit!

    • arskortguldsj Says:

      Varberg ( min favvo ), Halmstad med Tylösand, Strömstad och Fryksdalsbanan upp till Torsby.

      Annars är Dalarna vackert som ett vykort under sommaren.

      Och varför inte Storlien/Trondheim?

  5. Simon Says:

    Ja jag har ju hört många bra saker om Fryksdalsbanan men jag bor då olyckligtvis i Sala som inte alls har lika goda förbindelser till Torsby som Stockholm har men jag hittade en resa, dock med bara en kvarts marginal tills hemresan så det känns ju halvbra. Nåja, som du sa så kan man ju alltid ta en 1:a klassväng till Falun/Borlänge 🙂 Tack för tipsen iaf!

  6. Kent Says:

    Hur var premiärturen med MTR?? Tycker du jag ska köpa en biljett?

    • arskortguldsj Says:

      Det kommer en film förhoppningsvis sent ikväll.

      Tåget var fint och jag rekommenderar verkligen att testa tåget – särskilt nu i början när det är extra billigt.

      Två biobiljetter till Göteborg är inte mycket att tveka på.

Kommentera

