Första avgången från Stockholm med MTR Express

[image]
Foto: C-J Jargeniuns

I lördags åkte jag med första avgången med MTR Express till Göteborg och resan dokumenterades med filmkameran.

I filmen får ni se en del av tåget men även möta en del av dom trevliga resenärerna som berättar om själva resan men även om tågresande i allmänhet.

Men det tar lite tid att klippa filmen så förhoppningsvis blir den klar under söndagen.

Till dess får ni njuta av en exteriörbild av tåget strax före avgång från Stockholm C tagen av C-J Jargeniuns som ni även kommer att få träffa i filmen tillsammans med hunden Karo ( ja, så hette den faktiskt ).

/Årskort Guld SJ
Först med MTR Express till Göteborg

( Skriver detta inlägg för att jag får en massa förfrågningar om när filmen kommer :-) )

10 svar to “Första avgången från Stockholm med MTR Express”

  1. Simon Says:

    I vilken prisklass åker du i på premiärturen?

  2. Robert Says:

    Har du någonsin tänkt besöka Sala någon gång i framtiden?

    • arskortguldsj Says:

      Jag har faktiskt varit där och även filmat men jag kan varken hitta inlägget, filmen eller källfilerna från besöket så jag börjar nästa tro att jag inte varit där.

      Vet att jag skrivit om det i något sammanhang – men jag skall erkänna att jag inte kan hitta det.

      För oavsett om jag har skrivit om Sala eller inte så är det läge för ett nytt besök ( och kanske uppföljning av mitt tidigare besök i Säter) – bara vädret lite mer tjänligt.

      Tack för att du påminde mig.

  3. Simon Says:

    Hej igen! snabb fråga: Hade i sommar tänkt åka nattåg 92 Göteborg-Luleå för att vara där i några timmar, på väg mot Luleå så tänkte jag åka i 1:a klass sovkupé, min fråga eftersom jag nästan aldrig åker nattåg är var man checkar in? Jag har sett ett stånd på perrongen i Malmö men tycks mig inte minnas något sådant i varken Göteborg eller Stockholm men jag förmodar att man checkar in någonstans ombord på tåget?

    • arskortguldsj Says:

      Kurerna är numera borta och gången är följande.

      Om du hittar personalen med passagerarlistorna på perrongen går du fram till dom och ”checkar” in.

      Om du inte hittar dom eller kommer sent är det vara att gå ombord.

      Förr eller senare kommer dom att knacka på din dörr och hälsa dig välkommen och kolla biljetten.

      Men tipset att ordna detta med personalen på perrongen innan avgång så slipper du ”besök på rummet” kanske när du redan somnat.

  4. Tobias Says:

    Den resenär som åkte MTR Express Plus var inte särskilt imponerad, tydligen.

    http://www.businessclass.se/forum/threads/mtr-express-göteborg-stockholm-med-plusbiljett.23660/

    • arskortguldsj Says:

      Alla har naturligtvis rätt till en uppfattning men man skall vara försiktig med att bedöma en ny tågoperatör som för första gången kör egna tåg i Sverige på sin allra första tur.

      Jag äter varje rätt minst tre gånger på SJs tåg innan jag ger mitt omdöme.

      Själv kommer jag att åka fler turer med MTR Express innan jag har någon annan djupare uppfattning av hur det är att åka tåget.

      Men stolarna är super, gången är suverän och det finns toaletter som räcker till och fungerar vilket är mitt första intryck.

      Vad det gäller detaljer måste man ge bolaget minst 6 månader att köra in allt.

  5. Robert Says:

    Finns det eluttag vid sittplatserna på nattågen till och från Norrland?

Kommentera

