Häng med på första avgången till Göteborg med MTR Express

Som jag berättat tidigare flera gånger åkte jag i lördags med första historiska premiärturen med MTR Express från Stockholm till Göteborg.

Jag filmade med god hjälp av en extrafilmare resan och resultatet blev en video som inte bara berättar om tåget och resan utan också intressanta möten med tågresenärer som generöst delade med sig av sina intryck av resan men även om att åka tåg i allmänhet.

Ibland gled samtalet iväg till andra intressanta ämnen men jag lät kameran fortsätta gå för att lyssna in vad som dessa personer ville dela med sig av sin intryck och erfarenheter.

Det blir lite mera människor och tågresande än bara tåg och en film i samma anda som filmaren Robert Hofs filmer "Livet är en tågresa" där han reser tillsammans med sonen Erik med tåg i olika delar av världen och dokumenterar möten med människor på och i anslutning till tågen.

Så har ni inte haft tillfälle att åka med MTR Express så är ni mer än välkomna att följa med på den första historiska turen.

Kommentera gärna filmen men tänk på att personerna som medverkar i filmen inte vet allt om allt utan gör det för att generöst vill berätta om sina personliga upplevelser och intryck..

Det var många jag frågade om dom ville medverka i filmen och jag är väldigt tacksam för att just dessa personer erbjöd sig ställa upp och berätta.

Tack till Hans, Carl-Johan, Torsten och Viceca och personal på MTR Express som gjorde denna film möjlig. ( Och hunden Karo förstås . . . . höll på att glömma den. )

Inte alltid man möter en kubansk aristokratisk hund på tåg.

En produktion från ARONIA | Film

6 svar to “Häng med på första avgången till Göteborg med MTR Express”

  1. Erik Fagerström, Kungsör Says:

    Hej Jan-Erik!

    Jag har sett din film om MTR premiärtur och gillar den stilla och vänliga tonen i den informativa filmen. Så är jag också pensionär och återkommande tågåkare (mest Stockholm – Kungsör). Dock tror jag att du normalt ska klippa hårdare så att helt ovidkommande beskrivningar bortfaller; naturligtvis utan att det blir en sekundjakt som i ett Rapportinslag!

    C-J Jargenius (stavar så!) och jag var samtidigt med i den nedlagda Föreningen Sveriges Flotta och var kul att möta. Vi har tydligen båda övergivit Stockholm, han för Hbg och jag för Kungsör. Tipset om Helsingörs Sjöfartsmuséum ska jag minnas.

    Bästa …!

    Erik Fagerström
    Kungsör

    • arskortguldsj Says:

      Hej Erik,

      Tack för dina synpunkter.

      Ja, formen för denna video var lite av ett experiment och jag värdesätter dina och andra synpunkter på utformningen.

      Normalt brukar jag klippa hårt i mina videor men denna gång tog jag ut svängarna dels för att jag hade förmånen att träffa intressanta personer som ville och hade något att berätta dels ville jag testa ett format när personerna och inte främst tåget är det viktigaste.

      Jag har tagit en väldans massa filmer där tåg rusar förbi i full fart så denna gång ville jag istället lägga fokus på människorna.

      Tänker att utveckla formatet då jag redan har ett antal idéer baserat på det som jag tror kommer att bära och vara intressanta att titta på.

      Därför värdesätter jag alla synpunkter på denna och kommande filmer så jag kan lära mig hur jag skall utveckla konceptet.

      Åter tack för dina värdefulla synpunkter.

      BÄSTA HÄLSNINGAR
      Jan-Erik

      • Gustav Says:

        Hej Jan Erik.

        Tack så mycket för en intressant film. Mycket bra fokus på kunden och vad dem tyckte. För det är ju det som är det viktigaste att just höra vad kunden tycker.

        Ser fram mot fler ”amatör” filmer från dig som till skillnad mot andra media är ute efter väsentligheter.

      • arskortguldsj Says:

        Tack Gustav för dom vänliga och inspirerande orden.
        Det blir säkert fler liknande filmer. 🙂

  2. Simon Says:

    Hej! Har du något tips på vad man kan göra i Luleå på 5/7 timmar vid slutet på Juni? Tänker boka en resa dit så det kan ju vara bra å ha lite tips på vad man kan göra 🙂

    /Simon

    • arskortguldsj Says:

      Hej

      Turistbyrån finns i kulturhuset/biblioteket som i sig är kul att besöka ( min favvo ).

      Är det varmt så finns det fina bad i närheten eller så kan man åka till till Gammelstads kyrkstad ett världsarv.

      Här hittar du mera vad du kan göra.

      http://www.lulea.nu/

      Annars kan man göra som jag brukar – bara ströva omkring och ta in alla intryck.

Kommentera

