Nytt stoppande fel när jag skall boka biljett hos SJ

 Bokning av snabbtåg går ej att genomföra då resa redan är bokad denna tid.

Förra året hade jag ett stoppande fel när jag skulle boka biljetter via SJs hemsida och mobilsajt från mobilen  ( Äntligen efter 9 månader kan jag nu boka resor på mitt SJ Årskort Guld )

Detta löstes efter drygt nio månader men var väldigt jobbigt under den tid jag inte kunde boka biljetter.

Nu har ett liknande stoppande fel inträffat igen.

Det verkar som att bokningssystemet bokar dubbla biljetter men på samma plats.

Det går bra att boka SJ Regionaltåg och SJ Nattåg ( i sittplatsdelen ) även om det blir dubbla biljetter till samma plats och samma namn.

Dubbel bokning men på samma plats

Men på IC-tåg och snabbtåg blir det stopp då man bara kan boka en resa vid en och samma tidpunkt,

Jag får meddelande om att det redan finns en resa boka denna tid ( förmodligen den första biljetten i dubbelbokningen ) och då man inte kan boka samma eller överlappande tider blir det ingen bokning och biljett.

Visserligen kan jag resa obokat men då har jag ingen garanterad plats, kan inte boka mat och får problem med restidsgarantier vid sena tåg då jag saknar bokning.

Detta fel har kommit smygande och inträffade först lite då och då men kommer nu vid varje bokning vilket då utgör ett stoppande fel.

Felet inträffar både med Internet Explorer och Chrome på olika datorer och även på mobilapp på min Androidtelefon.

Hoppas verkligen att detta fel inte tar lika lång tid som det tidigare felet att lösa.

2 svar to “Nytt stoppande fel när jag skall boka biljett hos SJ”

  1. gkljklsja Says:

    Så det är två olika Jan-Erik Kaiser som ska dela på samma plats på tåget mellan Gävle och Sundsvall? Ser trångt ut. Går det bättre med telefonbokning eller resebutiksbokning?

    Krävs platsbokning för restidsgaranti? Det verkar opraktiskt att behöva boka om man ska göra en kort resa där platsbokning ändå inte är möjlig, t.ex. Stockholm-Uppsala, så det är nog väldigt praktiskt för kunden om man kan få restidsgarantiersättning även utan bokning, åtminstone för denna typ av korta resor.

    Vet du för övrigt vad som bestämmer om platsbokning är möjlig på sträckan Stockholm-Västerås? På SJ:s hemsida står det att platsbokning alltid ingår i första klass. I andra klass står det för vissa avgångar att platsbokning är omöjlig och på andra avgångar att platsbokning kan köpas till, vilket verkar inkonsekvent.

    Om du bokar dubbel sittplats på ett nattåg, får du då dubbel frukost vid ankomsten?

    • arskortguldsj Says:

      ”Så det är två olika Jan-Erik Kaiser som ska dela på samma plats på tåget mellan Gävle och Sundsvall? Ser trångt ut. Går det bättre med telefonbokning eller resebutiksbokning?”

      Ja, det går bättre vid bokning som genomförs manuellt av SJ.

      ”Krävs platsbokning för restidsgaranti? Det verkar opraktiskt att behöva boka om man ska göra en kort resa där platsbokning ändå inte är möjlig, t.ex. Stockholm-Uppsala, så det är nog väldigt praktiskt för kunden om man kan få restidsgarantiersättning även utan bokning, åtminstone för denna typ av korta resor.”

      Formellt sett behövs inte bokning för att man skall få ut restidsgaranti.

      ”Vet du för övrigt vad som bestämmer om platsbokning är möjlig på sträckan Stockholm-Västerås? På SJ:s hemsida står det att platsbokning alltid ingår i första klass. I andra klass står det för vissa avgångar att platsbokning är omöjlig och på andra avgångar att platsbokning kan köpas till, vilket verkar inkonsekvent.”

      Detta är inget jag har koll på annat än att jag har svårt att riktigt förstå vilka resor man kan boka plats på och vilka det inte går. Det finns säkert någon form av logik men den har jag inte genomskådat.

      Har dock noterat att det är svårt att boka plats på korta resor men vilka sträckor och vilka tåg det gäller har jag inte hela bilden av.

      ”Om du bokar dubbel sittplats på ett nattåg, får du då dubbel frukost vid ankomsten?”

      Har inte testat men eftersom jag nästan alltid äter på hotell med ”fri omtagning” blir frågan lite akademisk.

      Sedan är frukosten kopplad till tågplatsen och hotellen/fiken kan eller vill nog inte boka in två frukostar på samma tåg/vagn/platsnummer för det skulle nog bli fel.

Kommentera

