Den här "gumman" gick inte – Hundproblem på pendeln

Den här "gumman" gick inte - Hundproblem på pendeln

Idag när jag åkte hem med pendeln utspelade sig detta lilla drama.

En hund av hyfsad storlek hade placerat sig i mittgången och en kvinna som var synnerligen hundrädd skulle passera.

Hon bad den manliga hundägaren att flytta på hunden men denna vägrade detta och hänvisade kvinnan till att kliva över hunden vilket hon tvärvägrade då hon var rädd för hunden.

Hundägaren framhärdade att hunden inte var farlig och inte var något att vara rädd för men den hundrädda kvinnan ansåg sig ha tolkningsföreträde i detta avseende.

Till slut flyttade hundägaren på hunden som istället fick ta plats på sätet och den hundrädda kvinnan kunde passera överöst med glåpord där "su**a" tillhörde dom mest familjevänliga.

Rätt eller fel – Tja SLs regler säger inget om detta men social logik säger att kan man hjälpa en hundrädd medresenär genom att flytta undan hunden så man kan passera.

Själv råkade jag en gång ut för samma med en aningen större hund som jag fick kliva över.

Det var inte helt utan viss rädsla – främst för att hunden skulle bli arg och få för sig att beröva den manlighet som jag trots allt har kvar.

4 svar to “Den här "gumman" gick inte – Hundproblem på pendeln”

  1. Jonatan Gonte Kindh Says:

    Sånt här tycker jag är fruktansvärt tragiskt. Att resa kollektivt med djur och sakna respekt för rädda medresenärer är en hemskt dålig kombination.

  2. Lillemor Carlsson Says:

    För mig som hundägare är det en självklarhet att hålla in min hund så att folk kan passera utan problem, både för sin egen skull och för hundens. Att strunta i det visar på mycket dålig respekt för sina medmänniskor!

  3. Victor Says:

    Vad är det för idiotisk hundägare? Vid ett tillfälle såg jag en hund i ett pendeltåg där djur inte tillåts – och som dessutom satt på sätet! En del har ingen hjärna.

Kommentera

