Snuvad på surfen – två gånger

Redan vid Huddinge hade mesta av internetpotten tagit slut

Åkte igår tor Stockholm – Göteborg med ett kortare besök i västkustens pärla ( det fler – jag vet ).

På vägen ned noterade jag att internetpotten förvann i rask takt som när man drar ur proppen i badkaret.

Det mesta hade tagit slut innan jag nådde Huddinge och vid Södertälje Syd var allt slut.

En förklaring var troligen att något eller några program på datorn uppdaterades vilket direkt slukade hela internetpotten på 200 Mb.

Inget att göra åt det – det är bara att förhålla sig till sakernas tillstånd.

Efter en kortare runda inne på Göteborg C och ute på Drottningtorget i det fina solskenet ( där jag tog en del fina bilder ) var det dags att åka hem – men då fanns det ingen pott kvar ens redan när jag passerade Sävenäs.

Redan vis passage Sävenäs var all pott slut

– Vad hade hänt?

Jo, jag åkte tillbaka med samma tågsett som jag hade åkt ned med och potten är knuten till tåget och inte resan så jag fick ingen ny internetpott.

Så åker man samma tågsett samma dag får man ingen ny pott – Undrar om det var tänkt så?

Frågade SJ hur man skall göra men fick tyvärr inget svar – för kanske är det inte tänkt att man skall åka så mycket tåg som jag gör. Ler

12 svar to “Snuvad på surfen – två gånger”

  1. Fredskronk Says:

    Om du kör windows kan du stoppa program från att uppdatera sig i bakgrunden.
    1. Tryck Win+r för körrutan
    2. Skriv services.msc
    3. Högerklicka på Background Inteligent Update Service
    4. Välj att stoppa denna

    Program kommer nu inte kunna uppdatera sig i bakgrunden tills att du startar servicen igen eller du startar om datirn

  2. Simon Says:

    Ja den här infon kan vara bra att ha, tack för den🙂

  3. Mikko Says:

    skaffa flera wifi usb donglar så kan du fortsätta och surfa då systemet går efter MAC adresser om du använder en laptop🙂

  4. Douglas Says:

    Gillar verkligen din blogg. Fast man är ung, inte alls är intresserad av tåg och avvänder bara tåget bara till att fördas från punkt A till B. Gillar jag din blogg ändå. Det som jag fastnar för är hur du skriver och utrycker dig.

  5. Axel Says:

    Om du betalar så pass mycket borde du få surfa på varje resa.

    Om det dessutom ingår i priset är det självklart att du ska få surfa eller få pengarna tillbaka för den resan som inte surfen fungerar

  6. Axel Says:

    Otur, men för SJ.
    Har dom lovat surf varje resa? Eller bara surf i vissa tåg (=som du inte åkt med redan.)?
    Hur ska du som resenär kunna veta vilka tågsett som går på olika tider?

    Jag anar att du klarar dig ganska bra ändå, men jag tycker SJ luras, om de lovar surf varje resa, men inte klarar det pga tekniska klurigheter.

  7. jocke Says:

    Den klarar ju av att visa nästa station och annan info om resan så den borde ju kunna programmeras till att nollställa potten på ändstationen. Samt att årskort och svart-priomedlemmar borde kunna aktivera en större pott.

    • arskortguldsj Says:

      ”Den klarar ju av att visa nästa station och annan info om resan så den borde ju kunna programmeras till att nollställa potten på ändstationen. ”

      Ja, det kan man tycka.

      ”Samt att årskort och svart-priomedlemmar borde kunna aktivera en större pott.”

      Även den kan man tycka.🙂

Kommentera

