SJ stoppar satsningen på snabbtåg till Oslo

Fortsatt loktåg ( och buss ) till Oslo

Enligt uppgift i DN ( SJ stoppar satsningen på snabbtåg till Oslo ) kommer SJ inte att starta upp trafiken till Oslo med X2000 som panerat.

Det är ett tidigarelagt utbyte av kontaktledningen på sträckan Lilleström – Kongsvinger som omöjliggör trafiken med X2000 så man inte kan köra tillräckligt många avgångar.

Även den begränsade trafiken med två tågpar kommer att påverkas och ersättas med buss på delar av sträckan.

Uppgiften blev officiell idag men det fanns redan i lördags en uppgift om detta på bloggen ( Ingen trerätters till Oslo )

Nu blir det inte bara ingen mat utan inte heller någon trafik alls – tyvärr.

( Och jag som bokat premiärturen )

 

Annonser

9 svar to “SJ stoppar satsningen på snabbtåg till Oslo”

  1. Ausdrücker Says:

    Som panerat – satsar SJ på utökat bistroutbud i stället? (Kunde inte låta bli…)

  2. Simon Says:

    Man blir ganska arg på detta eftersom SJ faktiskt har lanserat en sattsning på sträckan för länge sedan och då tycker man väl att de borde ha kollat upp det här innan…… Det ända possitiva med att de fortsätter med IC-tågen är väl att de är ljte mer ”old style”.

    • Simon Says:

      Kollade nyss upp det där med att de borde ha kollat upp det här innan lanseringen och tar tillbaka det jag sade….

      • arskortguldsj Says:

        Exakt!

        Tror att SJ vart lika förvånade som alla andra. Verkar som tom Jernbaneverket blev förvånade av att SJ drar sig ut.

        Kanske det blir en norsk pudel ?

  3. Staffan Sävenfjord Says:

    Saken är den att man skall stänga av linjen Lillestrøm-Kongsvinger varje dag klockan 09.00 – 14.00 i en period på 2,5 år. Två av de planerade snabbtågen kan därför inte gå på sträckan. Det är morgontåget från Stockholm och lunchtåget från Oslo. De fyra andra planerade tågen berörs inte.

    Dessa två tåg hade mycket väl kunnat ersättas med buss på sträckan och SJ kunde ändå kört snabbtåg Stockholm-Oslo. Men nu ville inte SJ det och anledningen torde vara att resandet på linjen Stockholm-Göteborg inte alls har minskat utan ökat sedan SJ fick konkurrens av MTR. De snabbtågssätt som skulle gå på Oslo skulle åtminstone delvis tas från Stockholm-Göteborg men de behövs alltså nu på sin gamla linje.

    Därför passar nog detta SJ utmärkt. Nu kan de skylla på Jernbaneverket. Samtidigt kan man naturligtvis kritisera Jernbaneverket som går ut med ett så här stort arbete med bara några månaders varsel. Fastställd tidtabell skall det visas respekt för.

    Loktågen kommer att gå kvar i stort som nu. Men morgonavgångarna från Stockholm resp Oslo måste ersättas med buss en del av sträckan. Det brukar bli Karlstad-Oslo.

    • arskortguldsj Says:

      Min erfarenhet är SJs tåg på sträckan Stockholm – Göteborg har en mycket god beläggning medan MTR verkar ha låg beläggning medan bara en liten del av tågen utrymmen bokade.

      Nu är MTRs trafik under uppbyggnad och med få tåg i drift har man säkert avvaktat med att lansera sig och sina tåg till hösten då man har alla enheter i drift.

      Så din teori att SJ i och för sig hellre vill köra tågen på sträckan Stockholm – Göteborg är nog inte helt fel för den sträckan går verkligen som tåget – i alla fall för SJ.

      • Staffan Sävenfjord Says:

        Vi har kanske kommit in på ett sidospår nu men jag tror att MTR kommer att få bättre beläggning när de blivit mer kända. Dock tror jag inte att de blir konkurrenter till SJ Snabbtåg. Däremot kan SJ regionaltåg (”Här – och därtågen”) få känna av konkurrensen. Och IC-tågen Stockholm-Göteborg (”Raktågen”) har ju SJ i stort sedan redan ställt in, ibland därför att de inte fått tåglägen för dessa beviljade av Trafikverket.

        MTR tror jag kommer att hitta sin kunder bland dem som i dag flyger, bland dem som åker expressbuss och bland dem som kör/åker bil.

      • arskortguldsj Says:

        Delar din analys. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: