Bussresa i Haninge med blockerade nödutgångar

Arkivbild som inte har något med någon händelse att göra.
Arkivbild som inte har något med någon händelse att göra.

Jag åker ofta med bussarna i Haninge och inte så sällan utan väldigt ofta är dubbeldörrarna i mitten på bussen, som samtidigt är nödutgångar, helt spärrade av barnvagnar.

Visserligen finns det ytterligare en dörr bak i bussen men det går ut vid en trappa och skulle det uppstå en brand så är det just bak i bussen det sker för där sitter motorn.

Vid en eventuell nödutrymning via den trånga dörren kommer den med allra största sannolikhet att snabbt blockeras av personer med rörelsesvårigheter som faller omkull och som kommer att antingen trampas på av andra eller helt blockera utgången.

Senast jag åkte luktade satt jag längst bak och det luktade bränt från motorn och nödutgångarna i mitten på bussen var blockerade av barnvagnar.

Den gången gick det bra men det var helt klart läskigt att sitta där när man vet vad som kan hända och sett i verkligheten hur ruskigt snabbt en motorbrand i en buss kan utveckla sig.

Det är ofta på bussarna in mot Haninge Centrum från Brandbergen Centrum som nödutgångarna är blockerade av barnvagnar – då det i och för sig generösa utrymmet skall delas med inte bara alla barnvagnar utan även rullatorer och rullstolar.

I och för sig är det busschauffören som är ansvarig att bussen är säker och att nödutgångarna inte är spärrade men dom utsätts från starkt tryck från resenärer som vill med.

Visserligen kommer det ofta snart en ny buss men resenären med barnvagnen vet att även nästa buss kan vara full med barnvagnar.

Då blir trycket starkt att ändå åka med – och därigenom blockera nödutgångarna och riskera övriga resenärers liv vid en eventuell brand.

Lösningen är att arbetsledningen för bussarna i Haninge aktivt stöttar förarna så att dom inte tar med fler barnvagnar att dom ryms i bussen utan att blockera nödutgångarna.

Och att detta sker innan någon allvarligare olycka händer.

4 svar to “Bussresa i Haninge med blockerade nödutgångar”

  1. Gustav Says:

    Det borde inte vara så svårt att plocka bort fyra säten vid den bakre dörren om nu behovet upplevs som stort. Visst blir det inte 100% tillgängligt för barnvagnsföraren(de kanske behöver hjälp) men om det nu är så fullt på de redan upptagna platserna och högt resande blir iaf jag förvånad om den inte skulle kunna få hjälp med vagnen. Välviljan är stor inom kollektivtrafiken så varför skulle detta vara ett undantag. Troligtvis att någon småbarnsförälder som aldrig åker bestämt inredningen på bussarna.

  2. Axel Says:

    Är det inte diskriminering att inte ta med resenärer bara för att de har barnvagn eller rollator? Det tycker jag.

    Vänta på nästa tur, som kanske är full den också, är inte god service på kollektivtrafik.

    Hur skulle det gå på landet, med tvåtimmarstrafik eller ännu sämre? Ska man åka två eller fyra timmar innan för säkerhets skull, om man har tid att passa ex till BVC?

    Alternativet är väl att sätta in tätare turer. Bra för alla inblandade, men länstrafiken säger väl att det kostar för mycket…

    Det borde vara en rättighet att få åka kollektivt

    • arskortguldsj Says:

      Det är detta lite av problematiken.

      Självfallet kan man inte ta emot barnvagnar som sår i evakueringsvägarna men samtidigt har resenärerna en förväntan att kunna komma med bussen – även om man som i Stockholm åker gratis.

      Fler turer löser förmodligen en del av problematiken men då ökar kostnaden vilket i sig är problematiskt – speciellt eftersom det är resenärer som just inte betalar för resan.

  3. arskortguldsj Says:

    SVAR FRÅN SL:

    Jag tog upp frågan med SL i ett vänligt inlägg och fick snabbt ett vänligt svar som jag saxar det viktigaste ur.

    Tack för att du hör av dig till oss angående bussar som körs med blockerade nödutgångar.

    Det är naturligtivs viktigt att vi alla visar hänsyn i kollektivtrafiken och följer reglerna, speciellt de som finns av säkerhetsskäl. Det är föraren som har utbildning för detta, och man ska som resenär lyssna på honom eller henne i sådana här fall. Föraren måste få göra bedömningen när bussen är full.

    Jag ska skicka dina synounkter på detta till personalansvariga på garaget i Haninge, och för kännedom till SLs huvudkontor.

    Jag hoppas att det här är något som man kan diskutera med förarna och deras arbetsledare så att de som arbetar i trafiken kan känna sig tryggare med detta.

    Jag vill ånyo understryka att jag absolut inte vill klandra busschaufförarna utan inspirera till att hitta lösningar på ett dilemma som blivit allt mer akut – i och med att allt fler äldre åker med rullator och rullstol och tar upp ”barnvagnsplatser” samtidigt som barnvagnarna – i alla fall i Haninge – verkar bli flera ( och bredare ).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: