Glad midsommar på SJs Snabbtåg

SJs sommartallrik

Med anledning av den stundande midsommaren kan man på SJs snabbtåg i år njuta av en "sommartallrik" med för säsongen typiska smårätter.

Innehåller är från vänster till höger med början längst uppe till vänster.

– Halvt ägg ( Tja lite halvspännande )
– Lax förmodligen gravad ( Lite svag i smaken men gravad lax smakar inte så mycket egentligen )
– Skagenröra ( Utan Skagen dvs bara ointressant röra )
– Ostskiva på pumpernickel dvs svart bröd ( Helt OK )
– Två sorters sill ( Helt OK och jag äääälskar sill )
– Potatis med rödlök och sillspad ( lite mer salt på potatis hade varit OK )

Saknade lite hårt/mjukt bröd till och till den den andra sommartallriken jag testade hade jag med mig eget bröd och det lyfta verkligen rätten.

Trevligt upplagt och i grunden gott men kanske i min smak en aning svag smak/bett i rätterna.

Och var steg räkorna av Skagenröran – i Södertälje syd?

Men kul rätt och SJ skall verkligen ha credd för att man försökt och inte utan viss framgång.

Årskort Guld SJ
( Er matguide på tågresan )

13 svar to “Glad midsommar på SJs Snabbtåg”

  1. Gustav Says:

    Mycket trevligt initiativ som SJ har tagit med denna rätt. Kul att de är så vakna att följa med våra svenska mattraditioner. Kom förresten gräslöken och gräddfilen vid sidan om?

    Hoppas de behåller denna smarriga rätt även ett tag efter midsommar?

  2. Simon Says:

    Hej!

    Imorgon har jag bokat en tor resa till Sundsvall från Sala med en trerättersmeny på vägen hem, min fråga är då om jag ska ha höga förhoppningar eller inte?

    Mvh Simon.

    • Simon Says:

      Anoedningwn till att jag frågar är eftersom att jag aldrig har testat SJs trerättersmeny och man vill ju inte bli besviken på sin födelsedag.

      • arskortguldsj Says:

        Lite svårt att svar på om du kommer att bli besviken eller inte.

        Bästa sättet är att ha en positiv grundinställning till allt när man reser – då brukar det mesta bli bra.

        Lycka till!

  3. Tobias Says:

    Nu får du konkurrens på tågen, Kaiser, med testerna av mat ombord😉

    http://blogg.loppi.se/annikaduckmark/en-glad-kille-som-gillar-att-aka-tag/

  4. Tobias Says:

    Nu är det tydligen snart dags för nya inslag i bistron. När jag köpte en räkmacka i veckan, så berättade bistroansvarig, att sortimentet håller på att fasas ut och nya produkter kommer med introduktion den 4 november. Tydligen något med touch av ”svenska smaker”.

    Samtidigt fick jag höra att sortimentet av sprit i småflaskor försvinner från tågen. I samband med detta en fråga, som du kanske vet svaret på? Om man inte längre serverar sprit som kopplat till alkoholtillståndet, innebär det då att man bara får ha ett tillstånd som innebär ”öl och vin-rättigheter”. Det kan ju vara så på vissa krogar runt om i landet. Jag tänkte att man kanske blir ”nedgraderad”?

    • arskortguldsj Says:

      ”Nu är det tydligen snart dags för nya inslag i bistron. När jag köpte en räkmacka i veckan, så berättade bistroansvarig, att sortimentet håller på att fasas ut och nya produkter kommer med introduktion den 4 november. Tydligen något med touch av ”svenska smaker”.”

      Enligt uppgift skall man redan tidigare har kompletterat bistrosortimentet men när jag åker tåg hittar jag samma gamla – i och för sig OK sortiment – med undantag för barnmat som tillkommit.

      Så jag har länge efterfrågat en förändring i sortimentet som jag lite tröttnat på så detta är i så fall goda nyheter f-r en frekvent tågresenär.

      Samtidigt fick jag höra att sortimentet av sprit i småflaskor försvinner från tågen. I samband med detta en fråga, som du kanske vet svaret på? Om man inte längre serverar sprit som kopplat till alkoholtillståndet, innebär det då att man bara får ha ett tillstånd som innebär ”öl och vin-rättigheter”. Det kan ju vara så på vissa krogar runt om i landet. Jag tänkte att man kanske blir ”nedgraderad”?

      Detta känner jag inte till men skall följa upp det.

  5. Tobias Says:

    Spännade från 4 november. ”Plockmat” ombord. Man ska kunna plocka ihop sin egen rätt efter tycke och smak. Sallad, eller grytbas, kyckling eller vegetariskt. Färska smoothies och juicer. Får se till
    att ha en resa inbokad den dagen.

  6. Tobias Says:

    Inte mer än vad tjejen i bistron berättade för mig. Kommer säkert någon newsflash inom kort. Det mesta skulle tydligen vara ekologiskt och kravmärkt, nåt som heter Grön Ko och Spoons tror jag.

Kommentera

