Restidsgarantier som hamnar på efterkälken

Häromdagen när jag gick igenom utestående restidsgarantier hittade jag tre stycken som hade hamnat på efterkälken upp till 1 halvår.

Enligt EU-regelverket har tågoperatörerna 30 dagar på sig att hantera en reklamation/restidsgaranti och detta gäller utan undantag. ( Tågfrågan: Hur lång tid får en reklamation ta? )

Behövs det ytterligare utredning har tågoperatören 3 månader på sig men då skall man i alla fall ha fått ett första beslut inom 30 dagar.

Normalt är SJ ruskigt snabbt på att hantera mina restidsgarantier så lite märkligt är det att några ärenden blivit “hängande”.

Så jag skickade iväg tre vänliga mail – ett för varje ärende – och frågade om jag missat svaren eller om ärendena hade hamnat på efterkälken.

Inom några timmar hade jag svar på samtliga ärenden med ursäkt att något tokigt hade hänt så att dom inte hade blivit slutförda.

Ingen stor sak men sensmoralen är – om det går mer än 30 dagar utan svar så skicka ett mail med ärendenumret i ämnesraden och fråga hur det går.

Du skickar mailet till kundtjanst@sj.se.

Förmodligen får du som jag – ett snabbt svar med besked vad som hänt.

Sannolikheten att ett ärende kommer bort är väldigt liten – men sker det så är SJ snabbt på att reglera det.

Kommentera

