SJ missar i sällsynta fall att betala ut ersättning för restidsgaranti

IMG_7422

Jag har tidigare berättat att SJ ibland “tappar bort” restidsgarantiärenden dvs dom blivit liggande ohanterade under en lång tid ( Restidsgarantier som hamnar på efterkälken ).

Jag brukar gå igenom sådana ärenden  ett par gånger per år och SJ brukar var synnerligen snabba att fixa till ärendena.

Jag har nu gått igenom de ärenden där SJ betalat ut ersättningen kontant och funnit att man tyvärr i några fall missat att betala ut några pengar.

Det är inte frågan om några stora summor och jag klarar mig utan pengarna men det är lite oroväckande att det förekommer missar.

Ett skäl är troligen att SJ trots att man automatiserat stora delar av sin resegarantihantering fortfarande har manuella steg som kan gå fel.

Restidsgarantiärenden som “fastnar” är lätta att hantera då alla ärenden har unika ärendenummer på formen 1-12345678901 och man lätt kan se vilka som hanterats.

Kontantutbetalningar är däremot “anonyma” dvs men ser inte vilken utbetalning som hänför sig till vilket ärende.

Därför kan man inte se vilket ärende som inte betalats ut – det kan vara vilket som helst.

Man kan inte heller se vilket belopp som saknas för beloppen är standardiserade.

Det enda man vet är att tex en utbetalning på 179:- saknas – men inte vilket ärende som inte betalats ut.

Det borde vara enkelt att skicka med ärendenumret ( eller i alla fall den sista delen av det ) i samband med utbetalningen så att man kan se vilken utbetalning som saknas.

Men sensmoralen är att man kan inte alltid lita 100% på att man får dom pengar som man skall ha.

Jag vet att SJ utan diskussion skulle fixa till dom pengar som saknas – men jag vet ju inte vilket ärende som man missat betala ut då ärendenumren inte följer med utbetalningarna.

2 svar to “SJ missar i sällsynta fall att betala ut ersättning för restidsgaranti”

  1. Peter Lindholm Says:

    Jag har själv varit tvungen att manuellt ringa och påminna SJ om detta för ett tag sedan. I Norge blev mitt tåg med NSB lite över en timme sen och inom en vecka från mitt mail blev 50 % av tågpriset återinsatt på mitt kort-konto. Snabbt och generösare villkor än i Sverige..

    • arskortguldsj Says:

      I mitt fall är det väldigt få ärenden och dessutom små belopp så jag har inte lagt ned jobb på att försöka få ut pengarna.

      Men det är viktigt att veta att det kan vara så att pengar som man skall ha tillbaka inte alltid kommer – även om det är mycket sällan.

Kommentera

