ÅKGSJ har tunnelbanerulltrappeetikettbryderi

Ung dam som står på fel sida i rulltrappan - eller är det så att att alla andra står fel?
Ung dam som står på fel sida i rulltrappan – eller är det så att att alla andra står fel?

När jag idag besökte Farsta med tunnelbanan tog jag rulltrappan ned till gatuplanet.

Noterade att dom allra flesta stod på höger sidan i rulltrappan medan jag som alltid har en ryggsäck på höger axel känner sig mer bekväm med att stå på vänster sida för att som motvikt till ryggsäcken kunna luta mig mot gummiräcket.

Självfallet ställer jag mig så att jag inte blockerar dom som vill passera men idag knackade en resenär mig i ryggen och sa att jag stod på fel sida i rulltrappan.

Lite anarkistisk som jag kan vara om andan faller på så ondgjorde jag mig över detta för min medresenär i förhoppning att få medhåll i sak – men det fick jag inte.

– Nej, det finns regel att man skall stå på höger sida var medresenärens raka besked och så var den saken klar.

Jag vet att dom flesta står på höger sida – men finns det en regel om detta utöver den sedvänja som förhärskar i verkligheten?

22 svar to “ÅKGSJ har tunnelbanerulltrappeetikettbryderi”

  1. Tobias (@jaghetertobias) Says:

    Som icke Stockholmare tycker jag att det finns ingen rätt eller fel sida att stå i rulltrappa. I en rulltrappa STÅR man och åker. Det är ingen trappa man går förbi i. Man fåt gott vänta på sin tur.

    • johankaly Says:

      Det är en oskriven regel i sammanhanget att man står till höger och går till vänster. Och den praktiseras i ett flertal länder som jag har besökt och det är ett välfungerande system i rusningstrafiken. Utan det så skulle det bli ren kalabalik och kaos. Det handlar helt enkelt om att skapa ett fungerande flöde för pendlare som är så smidigt som möjligt. Nu vet jag inte vart du bor, men om du provar att pendla ett par dagar så kommer du förstå logiken i det hela. Det är inte ett köpcentrum som vi pratar om utan en transportsträcka till och från arbetet.

    • Lasse Says:

      Vem har sagt att man måste stå i rulltrappor och rullband? Kapaciteten ökar om man går. Jag går ofta, även om jag inte är stressar eller ens har bråttom. Helt enkelt för att jag blir uttråkad av att stå still där. Och att någon står still på knappt lutande rullband är helt obegripligt. Om personen är fullt frisk och utan tungt bagage, vill säga.

  2. Johan Says:

    Jag tror att det här är ett mått på hur stor stad man befinner sig i. Här i Washington, DC står det allra högst upp i den stora webbsajten Reddits inofficiella reseguide till Washington, DC: ”Number one rule: When on Metro escalators, Walk left; Stand right.”
    Bryter man mot detta i rusningen så kommer man sannolikt att bli tillsagd av någon innan rulltrappefärden är över.

    • arskortguldsj Says:

      I USA är man alltid lite tydligare.

      Brukar också stå ”It is a federal offence . . . ” eller något liknande och ett antal 100 dollar i böter om man gör fel.

      • Johan Says:

        Officiellt är man dock inte riktigt så tydlig som på Reddit, på skyltarna står bara ”stand right in escalators”. Det är nämligen inte rekommenderat att gå i rulltrapporna, så om de uppmuntrade till det så hade de riskerat stämning av trillande rulltrappspromenerare.

        Apropå förbudsskyltarna så är det just i DC väldigt mycket skyltning om hur olagligt det är att äta eller dricka någonting alls ombord på kollektivtrafiken.

  3. Peter Says:

    Ingen regel men sedvänja sedan länge att man står till höger, och låter de som vill gå i rulltrappan att göra det till vänster.

    Som inflyttad Stockholmare fick jag lära mig detta långt innan jag flyttade till huvudstaden.

  4. Jonatan Gonte Kindh Says:

    Någonstans i landet (Skåne?) har jag sett skyltat vilket sida man står respektive går på. Men så länge det saknas betraktar jag Sverige som regellöst i sammanhanget.

    Normen imho är väl att helt enkelt göra som övriga i trappan om där finns fler.

  5. Staffan Sävenfjord Says:

    Förr fanns det sådana skyltar vid många rulltrappor, inte minst på stationer. Dock efterleves de väl inte så där 100-procentigt precis.

    Det fanns också en skylt ”Hund måste bäras i rulltrappan”. Det regeln bröt nästan alla mot. De hade inte ens med sig en hund…

  6. Karl-Gunnar Says:

    Det här är nog mer komplicerat än så…På järnvägar i Sverige råder vänstertrafik. (I Malmö finns en korsningsbangård där man byter till högertrafik innan bron). Därmed råder även vänstertrafik för fotgängare i utrymmen som hör till järnvägen, exempelvis långa gången mellan C stn och T-centralen och trapporna upp till Vasagatan.
    När rulltrapporna byggdes i centralhallen blev det fel, alltså högertrafik. Ingen stor grej, men intressant diskussionsämne oss nördar emellan.

    Hur byter tågen förresten sida vid norska gränsen? eller finska för den delen, fast där får man ju även fixa med spårvidden.

    • arskortguldsj Says:

      Lite märkligt just detta att man övergår till högertrafik när man byggde rulltrapporna på Stockholm C ( gäller väl även rulltrapporna upp till övre planet med utgången till Klarabergsviadukten).

    • Lasse Says:

      Nja, högertrafik för gående är nog det vanliga även på järnvägsstationer, tror jag (?). Men undantag finns när så är praktiskt. På Stockholm C är gången under spåren så byggd att om man går till höger så måste man i de flesta fall korsa mötande gångtrafik.

      Om man går ut till vänster så kommer man lätt till avgångsplattformarna, 11 o 12. Därav vänstertrafik ända från spår 19 på Centralen till biljetthallen i T-centralen.

      En ren praktisk fråga. Samma sak vid T-banestation Fridhemsplan där rullbanden går i vänstertrafik. Man hade högertrafik från början, men det var opraktiskt. (På väg till ”blå perrong”.)

      • Jens Backeman (@JBackeman) Says:

        På centralen i Stockholm så är det ju vänstertrafik ned för rulltrapporna för att sedan när man ska ned till blå linje ändra om till högertrafik, så det är blandat även innanför spärrarna.

      • Lasse Says:

        Du menar T-centralen, antar jag. Ja, där är det blandat. Bl.a. för att man ju har vänstertrafik när man kommer i gången från Centralen. Men vid Sergels torg-uppgången borde man kunna växla till högertrafik, Men bara vid rulltrappsrenovering enligt vad jag hört. En rulltrappa som bara körts i en riktning under lång tid skall man inte byta riktning på hur som helst. (Men det finns trappor som dagligen används i båda riktningarna, och då är det problemfritt.)

    • Anders Says:

      Nja, man bytar till högertrafik innan Malmö norrifrån sett.

  7. Jens Backeman (@JBackeman) Says:

    Som ett par skrivit så är det väl enklast att göra som alla andra. Är du ensam i trappen så spelar det inte så stor roll, men om du genom att stå på ”fel” sida då blockera trappen så blir det ett problem🙂 Så som i de flesta fall, var inte i vägen, finns alltid någon som har lite bråttom för att hinna med ett byte någonstans. Mer hänsyn skulle behövas både i kollektivtrafiken som biltrafiken.

  8. Anders Says:

    Eftersom en överväldigande majoritet är högerhänta så är det naturligt att stå på höger sida för att kunna hålla sig i räcket med högerhanden. Skyltar om att stå till höger finns i hela Londons tunnelbana, på Köpenhamn H och åtminstone Malmö C och Malmö Triangeln i Sverige.

  9. jocke Says:

    Sak samma vilken sida man står på så länge alla står på samma sida. Det är irriterande när folk blockerar oavsett om det är på en station eller varuhus.

    Men det finns säkert de som frågar sig varför man ska stressa och andra som undrar varför man ska ödsla tid på att vänta i en rulltrappa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: