Flyktingmottagande på Stockholm C

Utdelning av matpaket
Utdelning av matpaket

Var igår eftermiddags på Stockholm C och tog del av det omfattande flyktingmottagandet bemannat av alla tänkbara hjälporganisationer både muslimska och nationella – allt övervakat av ett stort antal poliser.

Lite kaotiskt kanske men det hör nog liksom till detta med flyktingmottagande som inte är en helt enkel process med många viljor och intressen som skall tillvaratas.

Noterade dock en stark positiv känsla där alla vill ge sitt bidrag.

Tolk från Röda korset
Tolk från Röda korset

Åkte sedan ned till Norrköping och tillbaka med 546 för att se hur flyktingmottagande fungerade i praktiken.

Vid en snabb genomgång av tåget noterade jag att tåget hade flyktingar ombord ( hur man nu kan se det man jag gjorde en intelligent gissning ).

Vi rullade in på spår 19 där vi möttes av ett stort antal personer plus minst 20 poliser med presstalesman där i princip flyktingarna rycktes av tåget och överöstes med all form av hjälp från främst muslimska organisationer.

Även här var det lite av kaos när alla ville fram och hjälpa till med det fanns en varm och nästan lite glad stämning på perrongen.

Vad som sedan skedde vet jag inte för jag förstår inte arabiska men jag kunde efter stannat någon timma på stationen se att alla togs omhand och beroende på enskilda önskemål och behov.

Nya tågbiljetter köptes – av vem vet jag inte men flyktingarna fick i alla fall nya biljetter – och sattes på de kvarvarande tåg som gick för kvällen bla på nattåg 92 mot Norrland.

Överallt fanns det personal som såg till att alla fick biljetter, mat, kläder, leksaker och sedan hamnade på rätt plats på rätt tåg.

Ett väldigt effektivt hanterande av resursstarka främst muslimska organisationer – allt gick snabbt och effektivt – så som i alla fall jag uppfattade det.

Röda Korsteam som inväntar nästa tåg från Malmö
Röda Korsteam som inväntar nästa tåg från Malmö

Jag har bevakat många mycket kaosartade händelser på tågen men knappast någon så välorganiserad som denna.

Detta var min upplevelse av en mycket annorlunda tågkväll.

2 svar to “Flyktingmottagande på Stockholm C”

  1. SLJ Says:

    Intressant att ta del av!

Kommentera

