Att resa utan mål

I samband med Uppsala Kulturnatt den 12 september höll jag ett föredrag för en liten men intresserad publik om med planlösa tågresande.

Platsen var ett godsmagasin på Marielunds station på Upsala – Lenna Jernväg.

Inledare och moderator var Bernt Karlsson,  Upsala – Lenna Jernväg.

Häng gärna med och lyssna på mitt föredrag en mörk septembernatt på Upplandsslätten.

Resan till och från Marielund skedde med Upsala – Lenna Jernväg och färden ut till Marielund kan ti titta på här:

Resa med Lennakatten från Uppsala Ö till Marielund med Uppsala Lenna jernväg.

9 svar to “Att resa utan mål”

  1. Gustav Says:

    Väldigt trevligt att du lade ut detta föredrag för oss muppar.

  2. Jochen Römling Says:

    Det är så roligt att få lyssna på någon som har ett liknande intresse! Man tror ju ofta att man är den enda som tycker att det är skoj att åka tåg även om man inte har ett mål! Jag har årskort Silver Plus nu, men nästa år ska jag nog gå upp till Guld.
    Två frågor har jag: Åker du mest över dagen eller stannar du ofta på hotell? När man åker till Narvik till exempel kommer man ju inte hem samma dag (har för mig när jag åkte för 6 år sedan avgick nattåget senare än vad det ankom). Och andra frågan är: Åker du till ett ställe där du sedan tillbringar dagen eller är du mest på räls och går bara av en kort stund för att sträcka på benen?

    • arskortguldsj Says:

      Tack för dom vänliga orden.

      Jag har en enda gång bott på hotell och det var just i samband med en resa till Narvik då jag övernattade i Kiruna. Annars övernattar jag hemma eller på nattåg.

      Åker man till Narvik kan man numera inte återvända samma dag som tidgare då man hade några timmar i Narvik innan tåget gick tillbaka.

      Efter vad jag har hört skall det bli möjligt igen snart men jag har inte detaljerna kring detta.

      Tidigare gjorde jag lite längre utflykter men numera åker jag i huvudsak bara tåg för det är det jag gillar mest.

      Lycka till med ditt guldkort – och åk tåg.🙂

      • Jochen Römling Says:

        Ja, det ser ut som att man återigen kan åka Stockholm – Narvik – Stockholm samma dag från tidtabellsskiftet: 15:59 – 12:36 och tillbaka 15:12 – 10:2. De sparar ju in ett helt tågset om de hinner städa det på 2 timmar.

      • arskortguldsj Says:

        Japp, det är detta jag hörde.

        Tror inte att det hänger på städningen att man nu kan återvända samma dag utan mera på tillgängliga tider på spåren.

  3. Anna Åhlund Says:

    Hej Jan-Erik,
    Jan undrar om jag skulle kunna få använda din bild på Skövde ”Tuben” som du publicerade den 4 oktober 2015. Skulle vilja använda den i ett föredrag för Trafikverket som nu har renoverat och byggt om ”Tuben”.

    Tack för snabbt svar.
    Vänliga hälsningar och trevlig helg
    Anna Åhlund

    • arskortguldsj Says:

      Hej Anna,

      Det går alldeles utmärkt.
      Vet ej vilken bild du avser men vill du originalet så hör av dig.
      Ange bara som fotograf: Jan-Erik Kaiser, ARONIA | Film.

      PS: Det finns en massa både bilder och filmer om Skövde C i allmänhet och ”tuben” i synnerhet.

      PSS: Om det blir i alla fall semipublikt föredrag så kommer jag gärna och lyssnar och även filmar. Hör i så fall av dig.

      BÄSTA TÅGHÄLSNINGAR
      Jan-Erik Kaiser

      • Anna Åhlund Says:

        Hej Jan-Erik,
        Tack för snabbt svar.
        Trafikverket kommer på måndag den 7 december att hålla en pressträff på Gothia Science park. Pressträffen rör de kommande och pågående projekt som berör västra stambanan.

        Trevlig helg
        Vänliga hälsningar
        Anna Åhlund
        Trafikverket

Kommentera

