Sista resan med SJ till Köpenhamn

Den 3 januari 2016 slutade SJ att köra tåg till Danmark.

Vi följer med den näst sista turen ut till Köpenhamn med tåg 533 och den allra sista turen tillbaka från Köpenhamn med tåg 550.

I och med detta avslutas en nästan 100-årig epok med järnvägstrafik till Danmark för SJ/Statens Järnvägar.

Så häng med på denna – i alla fall för en tid – sista resa med SJ till Danmark.

I filmen berättar jag även varför resan filmades med en GoPro Hero 4+ istället för den Canon G25 videokamera som jag hade packat ned i ryggsäcken för att filma denna resa.

Vill du skippa inledningen och mina efterkommentarer kan du välja en version med bara resan som du hittar nere i kommentarerna.

Fler tågfilmer hittar du på min Youtube kanal Årskortguld SJ

Filmat av ARONIA | Film, Haninge
”Dokumenterar Din verklighet”

5 svar to “Sista resan med SJ till Köpenhamn”

  1. arskortguldsj Says:

    Sista resan med SJ till Köpenhamn ( utan intro och efterkommmentarer )

  2. arskortguldsj Says:

    Fler tågfilmer hittar du på min Youtube kanal Årskortguld SJ

    https://www.youtube.com/user/arskortguldsj

  3. Peter Says:

    På vilket sätt avslutas en epok? SJ har väl inte sagt att de upphör helt med tåg till Köpenhamn utan det är under en period och att tågen kan återkomma i framtiden när de kan garantera id-kontrollen.

    • arskortguldsj Says:

      Det stämmer att SJ inte avslutat sin trafik till Danmark för gott men just nu har man avslutat en trafik som även var igång under krigsåren 1939 – 1945 enligt uppgift.

      Men som sagt var – en ny epok kommer säkert.

  4. arskortguldsj Says:

    KORRIGERING:

    I filmen säger jag att jag åker med tåg 533 till Köpenhamn och att det är det näst sista tåget till Köpenhamn.

    Men enligt Resrobots tågtidtabeller gick både tåg 539 och 543 efter tåg 533 från Stockholm till Köpenhamn söndagen den 3:e januari 2016.

    Så rätt uppgift är att jag åkte med det näst-näst sista tåget till Köpenhamn.

    ( Tack Virgil Karlsson för korrigeringen )

Kommentera

