Orup tar MTR Express – men inte så många andra

MTR Express folierad med Orup lämnar Stockholm C 16.36.

MTR Express folierad med Orup lämnar Stockholm C 16.36.

Kollade beläggningen och det var väldigt glest i tåget och min bedömning att det var max 20% trots att det borde vara en högtrafikavgång.

Kanske var det någon läsare ombord som har annan uppfattning om hur mycket resenärer det var på tåget.

8 svar to “Orup tar MTR Express – men inte så många andra”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Vad är kopplingen till Orup?
    Mitt årskort har gått ut, så jag funderar på att gå över till MTR . Hur är komforten jämfört med X2000? Nu slutar sj med varm mat så det är ännu ett argument att lämna SJ. Efter 12 år med guldkortet och ständiga försämringar.

    • arskortguldsj Says:

      Orup åker med MTR Express till sin föreställning i Göteborg.

      Komforten är i stort sett som SJ 2 klass med detta med komfort är i mycket en personlig upplevelse.

      Tänk på att MTR Express enbart kör på sträckan Stockholm – Göteborg medan SJs årskort gäller över en stor del av landet.

    • Gustav Says:

      Du bör nog lugna dig lite att gå över till MTR bara för matens skull för hittills så är det faktiskt ganska trevligt att få sitta i SJ:s Bistro och ta en öl även om smörgåsarna kunde vara från en annan leverantör.

      MTR:s smörgåsar som jag smakat(några) var riktigt äckliga och kom i bästa fall upp i Pressbyråns eller Statoils kvalite’. Där har jag och blogginnehavaren helt skild uppfattning.
      Men de har fler rätter jag vill prova.

      Om du däremot tycker om engagerad och trevlig personal så slår MTR SJ AB på fingrarna och även Blå Tåget(om man begränsar sig till Restaurangvagnen).

      Komforten tycker jag inte ens är i närheten av SJ AB:s X2000 2:a klass utan snarare ett regionaltåg som SJ 3000.

      Hoppas ändå det går bra för MTR för även Kineser lär sig att vi i Sverige är vana att undersöka innehållet och inte bara förpackningen.

  2. Daniel R Says:

    MTR gör ett misstag som jagar minuter för att tävla med SJ X2000. Istället borde de stanna på några fler stationer. Ett av de bästa konkurrensmedlen är resor med få eller inga byten. Så om de stannar i Lerum, Alingsås, Herrljunga, Falköping, Skövde, Hallsberg, Katrineholm så blir det ju många fler som tycker deras tåg blir intressant, dels för att man kan resa utan byte eller färre byten (och då blir ju resan snabbare) MTR-tågen har ju god acceleration så tidsförlusten borde inte bli så stor och man vet ju redan att det inte går att konkurrera med X2000. Däremot kan det ju vara lämpligare att konkurrera med SJ Regional och X40 som är en skräpprodukt och att man slipper byten i Hallsberg och Herrljunga.
    En relation där MTR-Express faktiskt kan konkurrera i restid med X2000 är Borås – Stockholm eftersom nästan alla MTR Express tåg stannar i Herrljunga och Västtrafiktågen i nästan samtliga fall har bra bytestider till MTR Express, medan en resa med SJ oftast kan innebära byte även i Skövde för att komma på X2000. Så de borde dela ut lite gratisbiljetter i Borås, Vänersborg och Uddevalla istället för på Stockholm C så får fler upp ögonen för MTR Express.

  3. Olof Antonsson Says:

    Enligt vad jag informerats om kör MTR den tågtyp de gör Gbg – Sthlm därför att de fick ett förmånligt pris på en pendeltågprodukt, eftersom norska NSB samtidigt var i färd att köpa in typen för att köra som just pendeltåg i Norge. Där försvann mitt intresse för att prova MTR. Det räcker med ett pendeltåg (X40) som kör fem gånger så långa sträckor det är byggt för.

  4. Jonas Says:

    MTR:
    + personalen. Serviceminded och väldigt hjälpsamma
    + Bättre priser
    + Bättre utbud av dryck och mat

    – stolarna. Hårda och ej ergonomiska
    – för stel ”gång”. Färden känns ej mjuk

    SJ:
    + Gäller över hela landet
    + Stolarna. Både i 2-klass och 1-klass sitter man i sköna, mjuka stolar

    – personalen. Inte alls speciellt serviceminded
    – priserna
    – bistroutbudet blir bara sämre och sämre

    SJ:s stora fördel i mitt fall är definitivt sittkomforten. Man sitter skönt och mjukt, och tågen går mjukt och behagligt. DÄRFÖR väljer jag SJ i första hand.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: