X 2000 moderniseras och här har ni nio förbättringar i nytt X 2000

Den 14 april presenterade SJ att man tecknat avtal om att modernisera sin flotta av X 2000 tåg för totalt 3,5 miljarder.

Det är inte om någon uppfräschning utan man bygger i stort sett helt nya tåg på skalet från dom tåg man har.

Mycket blir nytt som kanske inte syns eller märks direkt för resenärerna som tex att alla tåg utrustas så att dom kan köra i Danmark men mycket blir nytt även för resenärerna.

SJ presenterade samtidigt nio förändringar som kunderna kommer att märka när tågen sätts i drift men troligen blir det fler som SJ troligen håller inne i avvaktan på lanseringen av de nygamla tågen.

I denna film som i huvudsak är en liten enkel animering går jag igenom dom 9 punkterna i tur och ordning och analyserar, förklarar och i vissa fall kompletterar informationen från SJ.

Men vi börjar med introduktion och sedan följer animeringen följt av en uppsummering.

Så ta plats så åker vi.

8 svar to “X 2000 moderniseras och här har ni nio förbättringar i nytt X 2000”

  1. Olof Antonsson Says:

    Jag tror att man skall vara försiktig med att kalla att sittplatserna i bistron försvinner och att de av resenärerna uppskattade ensitsplatserna i 1:a-klass inte gör det för ”förbättringar”. I övrigt väldigt roligt att man planerar att låta landets kanske populäraste tågtyp fortsätta resan in i nästa decennium.

    • arskortguldsj Says:

      Hej Olof,

      Först tack för dina synpunkter.

      Att sittplatserna i bistron som försvinner är en förbättring är naturligtvis fel om jag sagt det eller i alla fall fått det att framstå som förbättringar.

      SJ berättar att man kommer att utöka antalet sittplatser i tåget och att det är en förbättring för då kan fler åka tåg kan man kanske köpa som en förbättring om det inte går ut över övriga sittplatser.

      Är tveksam om jag beskriver att den bibehållna 2+1 sittningen som en förbättring men om jag gjort det eller det framstår som att det är en förbättring så är det helt klart fel.

      Det är bara status quo och var sig förbättring eller försämring.

      Tack för dina förtydligande.

      /Jan-Erik

      • Olof Antonsson Says:

        Du har säkert rätt — den stora svarta texten (”Nio förbättringar …”) som syns på den första bilden i filmen ovan är väl från SJ:s egen grafik om jag inte minns fel.

  2. arskortguldsj Says:

    Fast jag har trots allt anammat begreppet . . . . 🙂

  3. Olof Antonsson Says:

    Jag skall korrigera mig själv. SJ har tydligen gjort en kovändning i frågan och jag läser mycket förvånad i senaste numret av ”Kupé” att man i den förändrade bistrovagnen kommer att erbjuda flertalet sittplatser i form av bänkar med ryggstöd, där två bänkar vetter mot ett bord. Naturligtvis ett mycket glädjande besked! Vet du varför man har ändrat sig?

  4. arskortguldsj Says:

    Intressant info.

    Har inte hört något om detta men just nu åker jag inte själv tåg utan avvaktar till den 1 september då jag får mitt nya årskort.

  5. Olof Antonsson Says:

    Ok. Då hoppas jag även på ett reportage från de nya nattågsbistrovagnarna. Har hört förvånande lite om dem, men jag finner de mycket trevliga och inredningen passar ju utmärkt in med de grå/röda tonerna i nattågens befintliga färgsättning.

Kommentera

