Ingen bistro på sträckan Malmö–Köpenhamn from 2 maj

From den 2/5 2016 upphör SJ med att ha bistron öppen på sträckan Malmö – Köpenhamn.

Fortfarande går det att få mat i 1 klass men bistron kommer att vara stängd på sträckan Malmö – Köpenhamn.

Filmat av ARONIA | Film, Haninge
"Dokumenterar din verklighet"

11 svar to “Ingen bistro på sträckan Malmö–Köpenhamn from 2 maj”

  1. Tobias Says:

    Däremot fanns det mycket ny och god mat på övriga sträckor. Smörgåsar med skinka/ägg, 3 sorters ost, rostbiff-potatissallad. Wrap med lax och en Caesarvariant. Yoghurt med ananas resp hallon. Nya sallader och annat smått och gott.

    Även säsongens rosévin fanns på plats. En ljus laxrosa variant.

    Bredvid stod också några flaskor med Somersby cider, vilket jag uppfattat att det inte tidigare funnits ombord – cider alltså.

    • arskortguldsj Says:

      Jag vet att många klagar på maten i bistron men jag har under flera år berömt SJ för att man verkligen jobbar med bistrosortimentet och tycker att man verkligen erbjuder stor variation och spännande och överraskande maträtter, drycker och småplock.

  2. Tobias Says:

    På andra järnvägsrelaterade forum upplever jag ofta just det – att det klagas på maten och krävs vita dukar vid servering.

    Det känns också som att den åsikten framförs av gamla stofiler, som sällan eller aldrig i närtid åkt/åker tåg, men gärna vill framföra synpunkter på det mesta.

    Jag tycker de senaste förändringarna av mat ombord håller hög klass, och ett sortiment som ”ligger i tiden”. Finns något för alla. Till relativt hyfsade priser. Mackan jag åt idag var suverän. Rikligt med rostbiff och goda tillbehör mellan brödskivorna. Till bra pris.

    • arskortguldsj Says:

      Jag blir alltid lika glad när jag på ett statligt tåg möter en massa ny mat som jag inte ens kände till innan jag ser dom för första gången i bistron på SJs snabbtåg.

  3. Thomas Råden Says:

    Bistron från Narvik till Riksgränsen var också stängd. Verkar som någon annan typ av policy från SJ?

    • arskortguldsj Says:

      Intressant.
      Är detta du upptäckt nyligen?

      • Thomas Råden Says:

        Nej, jag har en kompis som jobbar extra som stugvärd i Abisko. Han åkte upp från Narvik till Abisko och fick besked att det var stängt i bistron till och med gränsen. Jag tror inte att han frågade vad orsaken var, men det är det säkert någon annan tågvän som vet?

  4. Anette Says:

    Misstänker att stoppet till Danmark handlar om den komplicerade Danska sockerskatten….

  5. Tobias Says:

    ”Sockerskatten” innebär att punktmarkerade varor (godis, läsk och liknande) har en högre skatt/moms än vanliga ”nyttiga” produkter i DK.

    SJ har redan tillämpat stängning av bistron på dansk sida sedan längre tid tillbaka, då redovisningen skulle bli alltför kostsam och komplicerad.

    Med nya 2-bemanningen tyckte man därför att det var bättre med en ansvarig i första klass och en AGS, eftersom bistron ändå skulle vara stängd halva resan fram och tillbaka över bron. På övriga sträckor är det AGS/Bistro-person som gäller, som delar på uppgifterna ombord. Viss förstärkning förekommer delsträckor på ”tuffa” tåg, och då med en extra resurs i första klass.

Kommentera

