Tipsa om SJs och andra bokningssystem

Kommer att under året tipsa om hur man bäst kan boka tågresor med SJs och andra operatörers bokningssystem.

Behöver hjälp men tips om smarta sätt att boka, sådant som kan göras bättre och sådant som inte funkar.

Så har du tips om sådant jag kan ta upp kontakta mig via

Mail: arskortguld.sj@gmail.com
Youtube: Årskortguld Sj
Twitter: @ArskortguldSJ
Facebook: Årskort Guld SJ

6 svar to “Tipsa om SJs och andra bokningssystem”

  1. Thomas Rådén Says:

    Tack för dina fina kommentarer och inlägg. En sorglig sak är att Tågkompaniet har slutat att åka in till Kongsvinger på vardagar från Karlstad. Nu är det endast på helger, och detta är också hotat att läggas ned. Om detta sker är det endast SJ och NSB som trafikerar mellan Norge och Sverige. Dåliga nyheter för gränspendlare.

  2. Olof Samuelsson Says:

    Något som jag har missat helt är att man nu kan boka biljetter upp till 10min efter avgång. Tror inte denna funktionen har funnits i de tidigare boxningssystemet. Kan tänka mig att man har infört detta om man helt enkelt inte hinner lösa en biljett i en automat på stationen. Detta lägger ju dock en hel del ansvar hos resenären. Man måste alltså först ha kommit så långt i bokningen att man ser att man faktiskt kan köpa en biljett på tåget innan man kliver ombord. Lär nog finnas en och annan som kommer kliva ombord även om det inte finns biljetter i tron om att man kan köpa en biljett. Men hela funktionen kommer nog hjälpa mer än vad det kommer ställa till problem med.

    • arskortguldsj Says:

      Detta är nytt och jag har inte sett att SJ marknadsfört möjligheten.

      Låter som en bra idé men jag tycker att det är en giftig funktion som kan bli en ”biljettfälla”.

      Gissar målgruppen är resenärer som kommer i sista minuten och inte hann lösa biljett innan tåget går.

      Men man har bara 10 minuter på sig att köpa biljett och är både tåg och resenär sena kanske det bara finns några minuter kvar innan bokningen stänger.

      På den korta tiden skall man komma till en plats, ta upp mobilen och hinna boka och betala – under tidspress.

      Jag vet själv att har man bråttom blir tangenterna väldigt små🙂

      Åker man sedan in i en tunnel eller ännu värre stannar i en tunnel kan man inte slutföra bokningen.

      Eller att man får problem med kortbetalningen.

      Risken är att man inte hinner att köpa biljett innan dom 10 minuterna gått och då står man där utan biljett.

      Undrar hur ofta man använder denna funktion och hur ofta det går snett?

  3. Olof Samuelsson Says:

    Tror inte det är något som de kommer att gå ut och marknadsföra, tror de bara hade börjats missbrukas då. Tror säkert de är många som har och kommer börja använda detta som ursäkt.

    ”Oj då jag trodde jag kunde boka en resa, fast när tåget hade lämnat stationen så upptäckte jag att de va fullbokat”.

    Jag kan inte hjälpa att tycka att detta system kommer öka SJ’s utformningar av kontrollavgifter.

    Fördelen med de hela är väl att de kommer minska stressen för resenärer som står i kö till en automat på stationen.

    Största fördelen som jag ser det är när de blir stora förseningar och de blir ändrade resplaner då kan det ibland vara bra att kunna bara hoppa på ett tåg som är påväg att åka.

    Något som är sämre är att funktionen enbart utgår från ordinarie tidtabell. Ibland kan de vara lämpligt att ta första bästa tåg och då kan de vara bra om man kan boka en biljett på samma sätt till ett tåg som är försenat. Detta är nog en funktion som väldigt få önskar och kräver i förhållandevis mycket arbete för att implementera detta i systemet för att det ska vara värt för SJ.

    Dock kan jag tycka att hela grejen skapar konflikter med deras resevillkor:…

    ”Så länge resenären under en resa uppehåller sig i tåget eller innanför spärrarna på en järnvägsstation ska han eller hon kunna visa upp en giltig biljett för resan vid en biljettkontroll. Biljetten ska bevaras under hela resan”…

    Detta skulle innebära att du bara kan köpa en biljett om ett tåg är försenat och att du kan köpa en biljett de närmsta 10 minutrarna innan tåget ev. anländer.

    Man kan inte stiga ombord och tro att man kan lösa en biljett ombord (om man ska tolka paragrafen petigt).

    Men sj verkar tolka det lite annorlunda här:
    https://kundo.se/org/sj/d/kan-jag-boka-biljett-efter-avgangstid-1/
    Citat: … ”Tänk på att kolla i appen eller med tågpersonalen innan du stiger ombord, så att det finns platser kvar. Det går inte att köpa biljett efter avgång till ett tåg som är fullbokat.”

    Bara för att appen säger att det finns platser kvar behöver inte alltid betyda att det finns platser kvar. Vet inte hur många gånger jag inte har kunnat genomföra köp av biljetter för att under tiden jag har utfört min bokning så har avgången blivit fullbokad.

    Tror den här funktionen kommer skapa en hel del problem för SJ, med missnöjda kunder som jag förutspår kommer få betala en kontrollavgift till följd av detta.

Kommentera

